torsdag 26 mars 2015

97. En profetia från Herren om tidens slut

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 23; kap. 97; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Då sade Pellagius: "Ja, Herre och Mästare, vi tackar Dig alla för detta ljus, som naturligtvis inte är lämpligt för att glädja ett gott mänskligt hjärta. Men det är ändå bra att en ondskefull person dömer och fördömer sig själv och helt igenom avskärmar sig från det som är gott för evigt.
[2] Men om i detta fall mycket mäktiga änglar synligt skulle sändas ner från De Himmelska Skyarna till sådana människor och tydligt påvisa deras orättvisor och också med stora under bekräfta sitt uppdrag, så skulle det vara mycket konstigt om dessa inte skulle skärskåda sig själva och ångra sig."
[3] Jag sade: "Ja, min vän, det hedrar ditt hjärta stort att du tänker så, men den önskan som du uttalat, uppnåddes ofta av Mig i denna värld - och då och då i den andra världen - och för dem som fortfarande kunde räddas hade det ofta den bästa effekt tillika långvarig, men ingen alls för dem som redan var fullkomligt förhärdade i ondska.
[4] Titta bara på historien om Sodom och Gomorra. Vid den tiden klev änglar verkligen ned från Himlen till Lot. Och vad kunde de åstadkomma? Läs och du kommer att få veta. Läs vad som hände på Noaks tid. Vem, förutom Noak och hans familj, brydde sig om detta? Vad gjorde Moses inför den tyranniske faraon? Och denne blev mer och mer argsint och avstod inte från att förfölja Moses och israeliterna så förskräckligt och så länge som möjligt tills sjön dränkte honom och hans armé. Titta på historien om Jeriko. Stora under gjordes under Joshuas ledarskap men ingen brydde sig om det förutom en sköka. Läs sedan historierna om alla de små och stora profeterna, så kommer du att förstå hur lite man kunde åstadkomma med de som faktiskt syndade mot Guds ordning. 
[5] Men låt oss inte titta på alla de saker som flög förbi med tiden på denna jord, utan låt oss betrakta den stora unika nutiden. 
[6] Se på Mina lärjungar. Vilka är de? För det mesta fattiga fiskare. Några är från Jerusalem och har redan nu följt Mig under lång tid. Men var är denna stads nuvarande mäktiga styresmän, som också hörde Mina ord och där Jag som Herren själv, i närvaro av en av Himlens mäktigaste ängel, gjorde stora under framför ögonen på dem, liksom ängeln bredvid Mig? 
[7] Vad åstadkom allt detta? Faktiskt att de nu tvångsmässigt förföljer Mig med stor frenesi och försöker döda Mig. 
[8] Jag kommer slutligen. som Jag tidigare har förklarat för er - att låta detta ske med Mig, det vill säga med Min kropp, och kommer att återuppstå på den 3:dje dagen och Jag kommer att komma till alla Mina vänner och trösta och styrka dem. Och ändå kommer dessa förhärdade inte att bry sig om detta utan kommer också att förfölja Mina vänner med samma frenesi. Och detta just så länge tills deras styggelsers mått är rågat och Jag sopar bort dem från jordens yta. 
[9] I framtiden, till världens slut, skall Jag sända Mina budbärare från himlen, så att Mina ord inte förstörs och inte förtalas alltför mycket av denna världs ondskefulla barn. Men de (1) kommer också mer eller mindre att förföljas för Mitt namns skull tills den tid då Jag kommer tillbaka som en blixt som från soluppgång till solnedgång (2) ljust lyser upp allt det som gör goda och onda gärningar på jorden. 
[10] Vid denna tid kommer Jag att låta en stor sållning äga rum på hela jorden och endast de goda och rena kommer att räddas. 
[11] Från detta kan ni förstå att Jag alltid och mycket troget har uppfyllt er önskan sedan mänsklighetens allra första början. Och Jag uppfyller den helt säkert nu och Jag kommer likaledes att uppfylla den till denna världs slut. Icke desto mindre förblir människans vilja fri och varje person måste varje gång stå ut med frestelserna för köttets liv, måste så mycket som möjligt säga nej till köttets alla önskningar och lustar och måste vara ödmjuk och tålmodig i allting för att verkligen bevara och fullständiga Mitt rike inom sig själv. Ty var och en som önskar komma till Mig måste bli lika perfekt som Jag är perfekt och för att bli sådan så kom Jag själv personligen till er i denna värld och visar för er alla hur man skall åstadkomma detta. 
[12] Låt er därför inte förblindas och lockas av världen, av dess saker och ting och köttets lustar i er, för att världens dom, dess saker och ting och ert kött inte skall vakna i er och med detta det faktiska helvetet, vilket är själens sanna 2:dra död. 
(1) Budbärarna; (2) Soluppgång: öster - solnedgång - väster.     

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.