torsdag 26 mars 2015

61. Vetenskapen om överensstämmelserna

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 21; kap. 61; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Den skriftlärde sade: "Ja, Herre och Mästare, vi har alla förstått detta mycket väl, och inser nu att Joshua omöjligen kunde förknippat sin högljudda protest med annan mening. Men varför förstod vi inte det alldeles nyss?"
[2] Jag sade: "Därför att den gamla inre vetenskapen om (de andliga)1 överensstämmelserna förlorade ni helt och hållit redan innan den babyloniska fångenskapen. Därför att denna kunskap är endast tillgänglig för och typisk för de människor, som aldrig har sviktat eller försvagats i sin äkta tillit och förtröstan på den ende sanne Guden och alltid älskat Honom över allt annat som Fadern och sin nästa som sig själva. 
[3] Ty denna vetenskap är själens och själens andes inre skrift och inre språk. Den som förlorat detta språk kan omöjligen förstå Skriften och i hans döda världsliga ljus tycks det som dårskap för honom därför att andens och själens livsbetingelser är av totalt annat slag än kroppens. 
[4] Och därför har hörseln, synen, känseln, tanken, talet och skrivandet en helt annan karaktär än här ibland människorna i den fysiska världen. Och vad en ande gör och säger kan därför endast klargöras för människor i den fysiska världen genom den forntida vetenskapen om (de andliga) överensstämmelserna. 
1  'de andliga' har tillagts

[5] När denna vetenskap gick förlorad för människorna genom deras egen förskyllan, så omöjliggjorde de för sig själva att ha förbindelse med alla områdens och alla himlars andar. Och det är därför som de varken kan fatta eller förstå Skriftens andliga mening längre. De läser de skrivna orden enligt den döda bokstavens blint lärda ljud. Och de kan inte ens förstå och inse att bokstaven är död och inte kan blåsa nytt liv i någon. Det är bara den inre fördolda meningen som återuppväcker allting eftersom den är livet självt. 
[6] Om ni förstår detta nu så bör ni för det mesta bemöda er om att göra Guds Rike levande och fullständigt aktivt inom er själva. Då får ni också åter ta del av den omnämnda kunskapen om överensstämmelserna mellan materia och ande. På annat sätt kan ni aldrig att förstå Moses eller någon annan profet i den levande sanningens hela djup och ni nödgas att i er själva försjunka i vantro, alla slags tvivel och synder. Ty när en blind människor går på en väg med en massa stenar kan han då att undvika att snubbla när han går, ena gång mot den ena stenen sedan mot en annan och många gånger också falla omkull? Och om det längs vägen visar sig finnas en avgrund, hur skall han kunna undvika att vid nästa steg falla i denna och oundvikligen dö?     
[7] Så vinnlägg er därför om att ni så snart som möjligt blir födda på nytt i anden och blir seende, annars kommer ni inte undan tusentals faror som ligger på lur och hotar att sluka upp er."
[8] Till detta sade den skriftlärde: "Åh, Herre och Mästare, Din visdom är oerhörd och om vi människor jämför oss med Dig så är vi lika blinda som en sten. Först nu inser jag tydligt vad som är orsaken till den fullkomligt ödelagda tilliten till och förtröstan på Gud. Och jag inser också att exakt samma sak kommer att hända i framtiden med denna lära om Ditt ljus och liv som nu med Moses och profeternas lära. Och att Din kärlek och barmhärtighet verkligen får Dig komma tillbaka till folket på denna jord. Nu är det bara frågan om Du kommer tillbaka på samma sätt som denna gång eller kanske på ett annat sätt, ett sätt som bara är känt för Dig. Skulle Du inte vilja förklara detta ytterligare för oss?"
[9] Jag sade: Jag har ofta väldigt tydligt visat er hur och på vilket sätt som jag tänker komma tillbaka till folket på denna jord. Hur kan du nu fråga Mig samma sak igen?" 
[10]Den skriftlärde sade: Det är sant, Herre och Mästare, att Du redan berättat detta för oss. Om jag redan bara vore i besittning av vetenskapen om överensstämmelserna skulle jag också ha förstått meningen med det Du sagt. Men jag bemästrar inte alls denna vetenskap ännu, och därför är allt som Du berättat om Din återkomst inte klart för mig. 
[11] Se, min fråga rör faktiskt huvudsakligen om Du kommer tillbaka precis som nu, född genom en verklig kvinna, som en Människa av kött och blod, eller ofödd, mera som en Ande och ändå också en synlig Människa, och var och för vilka människor. 
[12] Detta är naturligtvis en mycket dum fråga av mig i förhållande till Din obegripliga visdom, men jag är bara en person som konverterat för några timmar sedan och därför kan jag vara ursäktad när jag besvärar Dig med alla slags dumma frågor."   

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  

   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.