torsdag 26 mars 2015

70. Falska Messiasgestalter, falska profeter och falska underverk. Råd för hur lärjungarna skall uppföra sig.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 24; kap. 70; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]


[1] Ja, många judar kommer också att komma till tro på Mig, och många tror redan. Men det kommer inte att ta lång tid förrän ett stort antal av dem framträder vilka var och en skriver och förkunnar ett annat evangelium om Mig, såsom redan är fallet på många ställen, genom vilket många falska kristusgestalter då kommer att finnas till. Eftersom dessa falska spridare av Min lära kommer att säga till sina lärjungar: "Skåda, här är den sanna Kristus, och jag kan veta detta eftersom jag var Hans ögonvittne." Och en annan hävdar samma sak om sin Kristus.
[2] Och därför kommer dessa falska profeter snart också att ge upphov till stor förvirring bland hedningarna eftersom de som judar för det första lättare kommer att bli trodda än hedningarna, som väcks till insikt genom Mig. Och med uttrycket "i Mitt namn" kommer de även att utföra falska under och konster. Genom detta förleder de många människor och övertygar dem om sina falska kristusgestalter. 
[3] Jag säger eder detta nu, så att ni vet. När ni själva möter sådana falska profeter, kommer ni då inte att tro vad de lär ut, utan kommer vittna mot dem i Mitt namn och varna folket för dem, och straffa de falska profeterna för att avhålla dem från att sprida Min lära. 
[4] Om ni blir ljumma när det gäller detta, så blir ni som salt som har blivit kraftlöst och oanvändbart. Och om saltet har blivit kraftlöst och oanvändbart, med vad skall då maten göras smakfull? Lär därför folken att de skall ta särskild hänsyn till de falska profeterna och skall varken tro dem på deras ord eller deras konster.
[5] Men ni själva bör inte vara oense, varken i ord eller i handling, utan bibringa folket hela sanningen, som aldrig motsäger sig själv, precis som ni har mottagit och upplevt den från Mig. Ty om ni inte håller med varandra, och den ene säger si och den andre så, så kommer ni genom detta att själva så fröet till missämjans svåra olycka i Min lära och genom detta kan ni inte glädjas åt mycket beröm och belöning från Mig. Men man kommer mestadels att erkänna er som Mina rätta lärjungar om ni älskar varandra såsom Jag alltid också har älskat er, och om ni aldrig går ner er i tvister och gräl vilket mycket snart kommer att bli fallet med de falska profeterna. Då kommer den som förkunnade den falske Kristus att förfölja den andra med förbannelser och fördömelser genom vilka Min lära som jag gav er kommer att brytas sönder i bitar vilket också snart kommer att hända med Jerusalem och andra städer där ingen sten kommer lämnas ovanpå en annan.
[6] Men Jag vet hur man behåller Min lära helt ren till tidens ände. Men ve alla antikrists under tidens gång. De kommer inte att kunna utföra sina onda gärningar mycket längre än judarna gjorde emot Mig sedan Mose tid fram till Mig. Och Jag kommer att hemsöka dem med en dom över världen som blir ännu värre än den vid tiden för Noak, Sodom och Gomorra och många andra städer och nationer ända tills nu. 
[7] Men jag kommer hela tiden att vara kvar hos Mina efterföljare till tidens ände och komma till dem på olika sätt, ena gången här och andra gången där. Och Jag skall själv undervisa dem om allting, ty vid denna tid kommer Jag också som en blixt som lyser upp från öster till väster och som kastar ljus på allt som är dunkelt och mörkt på jorden.
[8] Skåda, det starka ljuset från denna blixt kommer att förgöra dem, nämligen fienderna, precis som ljuset från en blixt dödar krabbor när den skiner på dem. Det finns en likhet mellan djur och människor, som i likhet med israeliterna, drar sig för att vandra vidare i Mitt ljus och ständigt längtar efter de fyllda köttgrytorna från det mörka Egypten. Därför har en krabba, som oftare kan hittas i Egypten, också den egenskapen att den vanligtvis föredrar att söka sin mat i gyttjan. Och när den då och då oavsiktligt råkar krypa mot ljuset, gör den snabbt en rörelse bakåt och letar upp sin mörka gyttja igen.
[9] Säg mig, är de nuvarande judarna i det förlovade landet inte precis likadana som israeliterna som Mose befriade från Egypten, och som istället för att gå framåt i öknen för att nå det förlovade landet, bara ville ha tillbaka sina egyptiska köttgrytor och som därför klandrade Moses för att leda dem ut ur Egypten, där de hade det så bra? Kan inte sådana människor jämföras med de fula djuren i gyttjan som inte kan stå ut med ljuset från en blixt och som ständigt rör sig bakåt i stället för framåt för att söka efter sin föda? 
[10] Det är därför som Jag sörjde för och fastställde som deras slutliga dom att de alla skulle dö genom elden och ljuset från Min blixt.
[11] Och så kommer det att uppfyllas som jag redan berättat för er vid något tillfälle, nämligen att jag till slut kommer att låta jorden renas från sin smuts genom eld. 
[12] Jag tror att Jag med detta mer än tillräckligt har visat er anledningen till att judarnas ljus kommer att tas ifrån dem och ges till hedningarna.
[13] Judarna som sådana kommer att finnas kvar bland hedningarna bland alla nationer på jorden, och de kommer fortfarande att hoppas på en Messias som dock inte kommer någon mer gång Efter det kommer de ständigt att se ut djur, som hundar, eftersom en hund alltid återvänder till vad han har spottat ut, och en gris till lerpölen i vilken han badat och smutsat ner sig själv.
[14] Det tredubbla skynket framför Moses ansikte kommer att hänga framför deras ögon eftersom de inte kan stå ut med det klara ljuset från himlen och därför aldrig kommer att förstå eller uppfatta den inre betydelsen av Moses och profeternas skrifter. 
[15] Är du nöjd nu med denna Min utförliga förklaring "
[16] Lärjungen Johannes sade:" Herre och Mästare, jag måste vara nöjd med detta, för jag kan mycket tydligt inse att det är precis så och att det också kommer att bli så i framtiden, som Du mycket tydligt har uppenbarat för oss alla.
[17] Åh, vem kan ändra på det när folk missbrukar sin fria vilja så mycket och föredrar att ledas runt i djävulens koppel och bli bedragna istället för att följa Ditt råd för att lyfta upp dem mot all frihet och erbjuda dem det eviga livet i Ditt rike. 
[18] Jag bara hoppas att Du, o Herre och Mästare, ändå håller en hel del möjligheter öppna för att också - under tidernas gång - från kräftdjuren få till människor som vill kännas vid Dig. För Du lät dem väl inte komma in i denna värld för att låta dem förbli kräftor för evigt, vad gäller deras själar? "
[19] Jag sade: "Det som reserverats för framtidens långliga tider ligger fördolt i det som Min kärlek och visdom påbjuder. Det kommer dock fortfarande att ta lång tid innan ljuset från den sista av solarna släcks. Människor kommer att se många stjärnor på himlen släckas ut och återigen se andra som tar deras plats, men de krabbor, som finns nu, kommer därför inte att ha förlorat mycket av sitt fula utseende. Men för Mig är 1000 jordiska år som ett ögonblick. Det som inte kan åstadkommas under en lång tidsperiod, kan kanske åstadkommas under nästa eller under 1000 tidsperioder.
[20] Den som vill bli hjälpt kommer också att få hjälp snart. Men den som vill framhärda i sin envishet, låt honom framhärda så länge han vill. Och om han vill framhärda på så sätt för evigt, är han också fri att göra det. Ty också jordens inre materiella kropp, liksom de ändlöst många andra himlakropparna, behöver sin föda för att livnära sig, och det kommer att ta en fruktansvärd lång tid innan en atom från jordens inre når sin yta igen. 
[21] Även om ni inte förstår vad jag vill säga med detta: den förlorade sonen är redan på väg tillbaka, men nästan oändligt långa tider kommer ännu att krävas förrän han helt och hållet kommer tillbaka in i Faderns gamla hus.
[22] På en liten skala är varje syndare som en förlorad son, och glädjen kommer att bli större över dennes uppriktiga återkomst än över 99 rättfärdiga som inte behöver någon botgöring. 
[23] Men det ord som Jag talar till er är inte bara för denna jord, utan på motsvarande sätt för hela oändligheten. Ty Mina ord är inte mänskliga ord utan Guds ord, och de hörs också av änglarnas otaliga myriader och förs från den ena till den andra änden av Mina ändlöst många skapelser, och de gör verkan.
[24] Detta förstår ni inte heller, men när ni åter föds i anden, kommer ni också att kunna skåda in i Min barmhärtighets ändlösa djup. Nöj er för stunden med vad ni hörde nu, ty i denna värld kommer Jag inte ofta att längre säga liknande saker som dem som Jag sade nu. Så håll detta med och inom er till tiden för er inre upplysning varefter ni också kommer att kunna tala med människor som förstår och är upplysta om alla de saker ni hört från Mig. Men håll det för er själva inför dem som inte förstår, och kasta inte Mina pärlor som foder åt svinen. "
[25] Lärjungarna höll detta för sig själva, iakttog det när de spred Min lära och avslöjade inte många andra saker om Mig, särskilt inte för judarna, bortsett specifikt från Mitt lidande och död och Min återuppståndelse, och att Jag därför verkligen var Messias. Men till och med angående dessa sista händelser så var de inte helt överens med varandra. Detta blev klart redan när, efter nyheterna om min uppståndelse från kvinnorna, nämligen från Magdalena, några av mina lärjungar trodde på det, medan andra gjorde inte det och tog kvinnornas uttalande för en saga, tills jag personligen framträdde inför dem, och det var fortfarande svårt att helt övertyga dem om att jag hade återuppstått. Vid detta tillfälle sade Jag till lärjungarna att de särskilt skulle akta sig för inbördes oenighet. Men med och bland dem var det på samma sätt som med andra människor: deras ande var villig men deras kött var svagt.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.