torsdag 26 mars 2015

55. En ande framträder.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 24; kap. 55; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Högsta Domstolens stadstjänsteman sade: " Låt mig då få se och tala med min far som dog redan för 12 år sedan och som jag sörjde mycket för att han var mig en mycket kär och rättfärdig far."
[2] Jag sade till Högsta Domstolens stadstjänsteman: "Det kommer att ske enligt din önskan."
[3] Och se, i samma ögonblick stod fadern till Högsta Domstolens stadstjänsteman i gästrummet, synlig för alla som var närvarande.
[4] Hans son kände omedelbart igen honom och sade till honom: " Så du fortsätter
verkligen att leva efter att din kropp har dött?"
[5] Fadern sade: "Du tror det nu eftersom jag tvingades att framträda inför dig på detta sätt genom Hans kraft som är med dig, och du kan se mig nu eftersom Han öppnade din inre syn. Varför trodde du inte på din mamma som fortfarande lever, och dina tre systrar som såg mig och talade till mig strax efter min bortgång? Vid det tillfället avslöjade jag för dem helt kort att själens liv efter kroppens död är helt annorlunda oavsett vad människor tror under detta korta jordeliv.
[6] Under denna korta levnadstid så är det värst för dem som inte alls tror att själen överlever efter att kroppen fallit bort, därför att för en mycket lång tid på den andra sidan så behåller de den tro som de tog med sig härifrån och de förväntar sig  fortfarande den eviga utplåning som emellertid aldrig kommer och aldrig kan komma.
[7] Resultatet av deras felaktiga uppfattning är också att de är lata och sena att vidta några åtgärder för att göra framsteg på den andra sidan. Och därför lever de ofta några tusen år på den andra sidan - som jag har hört. Och att de inte låter sig avrådas från sin meningslösa tro ens av den mest upplysta ande. Så se upp, min son,så att du inte lämnar världen med en sådan felaktig uppfattning."
[8] Då sade Högsta Domstolens stadstjänsteman: "Fader, det är verkligen du. För du sade samma ord till mig som till mamma och mina systrar. Jag skrev ner dem och jag behåller dem fortfarande som något heligt, även om jag inte förrän nu riktigt trott på dem. Jag ville också själv se och prata med dig, men jag hade inte sådan tur."
[9] På detta sade fadern till honom: "Hur kan detta vara möjligt? Eftersom du aldrig var hemma så spelade det ingen roll hur ofta jag kom till dig. Och du var alltid upptagen i den yttre världen och dess ljus. Och där är det omöjligt för oss att bli synlig för någon och undervisa honom, eftersom på det sätt som vi är nu så är vi inte längre det sken som åstadkommits av någon annan kraft. Och vi är därför själva kraften som är aktiv invändigt i alla beståndsdelar. Även om den sensoriska människan kan se dessa beståndsdelar, så kan denna verksamma kraft, vilket är det verkliga sanna väsendet i sig själv, lika lite ses av en yttre person som du som vilken annan kraft som helst som är aktiv i den materiella världen. Såvida han inte  återvänder till sitt sanna väsen i sig själv och genom detta öppnar upp sin inre syn. Och då kommer han också att förnimma de aktiva krafternas sanna existens, se dem i deras sanna existens och även kunna ta kontakt med dem."

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.