torsdag 26 mars 2015

56 . Erfarenheter på den andra sidan.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 24; kap. 56; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Efter detta frågade Högsta Domstolens stadstjänsteman sin far: "Var är då den plats där du bor och hur ser det ut där?"
[2] Fadern sade: "I vår värld finns det verkligen ingen plats om vilken man kan säga: 'Se här är det, eller där, och så här ser det ut, och så här är det ordnat ". Ty hos oss är alla själva den plats där hon bor bor och scenen och platsens egenskaper motsvarar i alla avseenden den personens inre egenskaper.
[3] Enligt en jordisk beräkning har jag redan befunnit mig ganska lång tid på den andra sidan och borde ha sett och upplevt speciella saker. Men fram till nu har jag inte sett något som på något sätt överensstämmer med vad den här världen trodde, tänkte och hittade på om världen på den andra sidan. Jag sökte efter floden Styx (1) och skepparen Charon (2) men fann ingen av dem. Under en tid hade jag också en Tartarus (3) - rädsla för ett raseri och av de tre obevekliga domarna Minos (4), Aeacus (5) och Rhadamanthus (6), men fann ingenting av allt detta. Jag sökte efter Elysium (7), reste omkring vitt och brett som genom en stor sandig slätt, men se, ingen Elysium stod att finna. Sammanfattningsvis såg eller hittade jag ingenting eller någon annan än mig själv och det mycket lösa underlaget på vilket jag stod.
[4] Efter att ha sökt - enligt en jordisk beräkning - i cirka 2 år, då jag sökte i alla riktningar genom den oändliga sandslätten, såg jag till slut någon på långt avstånd som verkade vara i exakt samma belägenhet som jag. Jag gick snabbt till den personen och var snart nära Honom.
[5] När jag kom fram till Honom, frågade jag Honom genast: "Du verkar vara i samma situation som jag. Ingenting annat än en sandig slätt under våra fötter, och det verkar inte som om det finns något slut på det. En dimma över vår huvuden som är mer mörk än ljusgrå, och förutom detta att vi bara kan se oss själva och våra fotspår i sanden. Dessutom blåser det inte och det finns absolut inget vatten eller något annat föremål. Enligt jordisk beräkning har jag vandrat omkring i ungefär 2 år i denna sandiga öknen och kan inte hitta något att mätta mig själv med eller släcka min eventuella törst. Jag vet att jag lämnade det som var timligt och vandrar omkring som en riktig dålig själ i denna öken, som jag sannerligen upplever som mycket obehaglig. Jag försökte verkligen i denna till synes ande- eller själsvärld att söka efter och upptäcka allt som jag delvis trodde på i världen, men fann ingenting av allt detta.
[6] Efter 2 år är Du nu den första som framträder som är som mig. Kanske du kan berätta för mig vad som kan göras här och vad som kan påbörjas för att jag slutligen skall hitta en plats som är mer eller mindre uthärdlig. Ty jag är trött på att leta på denna vidsträckta sandslätt och jag vill inte ta några fler steg framåt eller bakåt?"
[7] Då sade den person, som verkade vara som mig och i samma situation som jag: "Ja, min slav, det finns otaliga människor som du i detta rike, som i många århundraden sökte efter det du söker efter. Om du vill hitta något här, så bör du inte göra på samma sätt som i den materiella världen där man söker efter allting endast utanför sig själv. Den som gör så här kommer aldrig att hitta någonting, ty det finns ingen annan plats eller region här utom honom själv, även om han skulle söka efter det på den oändliga rymdens alla platser.
[8] Därför skall du återvända in i dig själv med dina tankar, med din strävan och vilja och börja söka och tänka och skapa dig själv. Först då kommer du att hitta en plats som motsvarar ditt tänkande, din skepnad, din vilja och din kärlek. Uppför dig därför som om inte ser denna sandslätt och det grå diset över dig, utan gå in i ditt inre sinnes fantasi, så kommer snart allt att få en annan skepnad för dig. Jag lät mig finnas av dig för att berätta detta för dig."
[9] Efter dessa ord, lämnade den personen mig plötsligt och lät mig bli stående på min sandslätt igen. Jag tog hans ord till mitt hjärta och gick in i mig själv och började tänka mycket livligt, och så gott jag kunde drog jag i min fantasi till mig ett område och en plats, och se, det dröjde inte länge förrän min fantasi faktiskt sträckte ut sig framför mig.
[10] Det var en dalgång genom vilken det flöt en bäck. Till vänster och höger fanns det betesmarker och även träd och buskar, och på en visst avstånd upptäckte jag också en by som bestod av enkla hyddor gjorda av bönder. Och jag hade känslan att jag borde gå fram till den byn.
[11] Men jag tänkte för mig själv: "Om jag börjar gå igen, kommer jag till slut att återigen förlora allt som jag med svårighet skapat för mig själv. Istället skall jag bara försöka skapa en sådan hydda nära denna plats. Sedan skall jag mycket gärna för alltid leva i den och behålla den.
[12] Jag föreställde mig något liknande, och snart fanns hyddan där, omgiven av en trädgård full av fruktträd vilket jag var helt nöjd med.
[13] Jag gick in i hyddan för att på ett visst sätt se in i mig själv vad som skulle finnas där mera. När jag kom in i hyddan såg jag att det var helt tomt, och gick ännu djupare in i mig själv och tänkte på saker varpå snart alla typer av föremål dök upp i den hyddan: stolar, bänkar, bord och även en vilosäng, helt och fullt som jag hade trott.
[14] Och jag tänkte vidare: "Bordet finns där nu, men det finns ingen bröd, vin eller annan mat på det."
[15] Medan jag intensivt tänkte på det, fanns redan brödet och vinet på bordet i tillräcklig mängd. När jag tittade på det jag tvekade inte särskilt länge utan tog snabbt brödet och även vinet, ty jag var redan mycket hungrig och törstig. Och se, snart efter detta, kände jag mig verkligen styrkt, och mina tankar och min fantasi var mycket livligare och starkare.

1. Styx: underjordens huvudflod i den grekiska mytologin.
2. Charon: en av Erebus söner som transporterar de dödas själar med färja över Styx.
3. Tartarus: en del av Hades (underjorden) som var reserverat för bestraffning av de onda.
4. Minos: högste domare i underjorden efter sin död.
5. Aeacus: en son till Zeus, som efter sin död blev domare i underjorden.
6. Rhadamanthus: en domare i underjorden.
7. Elysium: De välsignades boning efter döden i den klassiska mytologin.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.