onsdag 25 mars 2015

96. Liknelserna om att sticka ut ögonen, hugga av händerna och att äta och dricka herrens kött och blod

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 24; kap. 96; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] SIMON Judas sade: "Herre och Mästare, Jag har fortfarande någonting (att fråga). Faktiskt från tiden för Er berömda Bergspredikan, och jag är uppriktigt skamsen för att framföra det, ty min dumhet kommer att framstå tydligare på grund av detta. 
[2] Jag sade: "Nåväl, vad sade Jag i denna Bergspredikan som du fortfarande inte kunnat ta in i ditt sinne?"
[3] Då sade Simon Judas med låg röst: "Åh, där fanns det där talet om att riva ut ögonen och hugga av händerna om det ena eller andra skulle förarga oss, ty det vore bättre att släppas in i Himlen med ett öga och en hand än att stiga ned till helvetet med två ögon och två händer. 
[4] Jag förstår självklart, Herre och Mästare, att Du endast menade detta i andlig bemärkelse, men trots den förklaring som Du gav oss, kunde vi fortfarande inte i grunden ta till oss det andliga och vi hängde säkert till tre fjärdedelar fortfarande fast vid den bokstavliga meningens alltid något konstiga klang och vi förstod verkligen inte hur vi skulle handskas med att helt enkelt riva ut ett öga ifall ett öga skulle förarga oss. Att åstadkomma blindhet på ett öga skulle hur som helst vara enklare, men att hugga av en hand skulle i de flesta fall bli mycket svårare, ty för det första bär man inte alltid med sig skarp yxa. Och att hugga av en hand skulle för det andra verkligen bli mycket svårt om jag skulle behöva hugga av mig min högra hand eftersom min vänstra hand är alltför klumpig för att utföra en sådan handling. 
[5] Jag förstår, min Herre och och Mästare, att jag framförde något mycket dumt och värt att skratta åt, men vad är meningen med att säga dessa saker i Din Bergspredikan om jag inte förmådde förstå dess sanna andliga mening, på samma sätt som jag inte helt förstod Din predikan i Kapernaum, i vilken Du också uttryckligen manade oss att äta Ditt Kött och dricka Ditt blod eftersom man  annars inte skulle få evigt liv och komma in i Ditt Rike?
[6] Liknelsen förklarades för oss av den duktiga värdshusvärden, vars förklaring av Dig bekräftades som bra och sann. Och vi blev alla fullkomligt nöjda med den, men vi lyckades fortfarande inte förstå den nämnda lemlästningen av kroppen. Och då vi kommer att sprida Din Bergspredikan vidare bland folk, kommer det faktiskt att här och där finnas dåliga människor som kan verkställa denna undervisning rent bokstavligen. Mänsklighetens klokare del skulle då kalla denna undervisning för grym och ovis och vi kommer inte att skörda särskilt mycket gott genom detta. 
[7] Det skulle slutligen kunna hända att en genomsvag församling på detta sätt skulle bli enögd och enarmad och att mycket förblindade fromma föräldrar i förebyggande syfte kunde utföra en sådan lemlästning på sina barn för att förhindra att de senare förargar sig på det ena ögat eller den ena handen.  
[8] Till detta sade Jag till Simon Judas: "När det gäller detta, så borde du gå till Min käre Johannes som redan omedelbart efter Bergspredikan kunde förklara framställningens andliga sanning. Och då kommer du också att klart inse att Jag med den inte beordrade någon fysisk lemlästning utan endast att på allvar vaka över den alltid fria viljan hos människan och hans sinne. Förstår du det?"
[9] Nu sade Simon Judas: "Åh, Herre och Mästare, med Dina sista två ord har Du klargjort det hela för mig och därför kan jag lämna broder Johannes åt sig själv ty det framstår nu klart för mina ögon att människans sinne är själens öga och den aktiva handen hennes vilja.
[10] Men människan har två ögon och två händer och således också två sinnen och två viljor, nämligen ett gott och ett ont sinne och därför också en god och en ond vilja. 
[11] Om det onda sinnet förargar det goda borde man erkänna detta och för alltid ge upp det onda sinnet och så borde man också göra med viljan. Och det är naturligtvis bättre att inträda i Himmelriket med sitt goda sinne och vilja än att komma till helvetet med två sinnen och två viljor. Ty jag tror nu att om någon, såsom det förhåller sig med hans kärlek till världen, låter sig frestas till alla slags handlingar ena gången av sitt dåliga sinne och sin dåliga vilja och en annan gång av sitt goda sinne och goda vilja, så är denne redan en ärkedjävul i denna värld. Ty om någon annan person, som ett resultat av sin uppfostran tidigt i livet, bara har ett dåligt sinne och en dålig vilja och som därför också inte kan handla på annat sätt än genom att göra ont, är faktiskt i grunden inte en ond jäkel utan snarare en dum jäkel för vilken man fortfarande kan be till Dig: 'Herre, förlåt honom och gör att han bättrar sig, ty han har hitintills inte vetat vad han gjort.' Åh, Herre och Mästare, var så nådig och tala om för mig om nu denna min uppfattning är rätt och riktig."
[12] Jag sade till Simon Judas: "Nu är din uppfattning rätt och riktig men du skulle också ha lagt märke till att det inte var köttet i dig som inspirerade dig till detta utan endast Min Ande i dig. Därför skall du också försöka att fullständigt göra dig fri från ditt världsliga sinnelag och världsliga vilja. Då kommer andens himmelska förståelse och den himmelska viljans kraft att bli fullständig i dig. 
[13] Om du fortfarande har något i samband med folkets undervisning, så låt höra, ty idag är jag benägen att räta ut allt det som för dig tycks knaggligt."  

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.