torsdag 26 mars 2015

100. Maria Magdalena och Herren

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 18; kap. 100; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Maria Magdalena kom nu fram till Mig och sade: "Åh Herre och Mästare, kan jag också fortfarande bli välsignad och någonsin få evigt liv? Ty jag är en stor syndare och i Din väldigt heliga närvaro tycks det mig mer och mer som om jag är ovärdig Din absolut minsta nåd."
[2] Jag sade: "Förbliv i den rena kärleken och synda inte mera. Detta är någonting du måste bry dig om. För din skull kommer Jag minsann att ta hand allt det andra. Jag har befriat dig från de orena andarna och Jag har talat om för dig att dina synder är dig förlåtna eftersom du har bevisat din stora kärlek till de fattiga och nu också din kärlek till Mig över allt annat. Men till dem som Jag säger: 'dina synder är dig förlåtna' är de sannerligen också förlåtna. Men han borde inte synda mera i framtiden, ty om han skulle synda igen så kommer han att hamna i ett ännu värre tillstånd än första gången. Men Jag kan se din enträgna vilja att inte synda mera och då kommer du också att förbliva i Min kärlek och nåd. Och vem som än förblir i Min kärlek och nåd har också evigt liv inom sig och genom detta evig lycka. 
[3] Vem som än, på grund av kärlek till Mig, gör allt det som kärleken till nästan kräver, för honom skall också Jag göra allting som står i Min makt. Och i Min makt står inte bara mycket, utan allting. Om du vet detta nu, kära Maria, så var då ljus och glad och gör från och med nu sådant som är gott. Då skall Jag aldrig lämna dig. 
[4] Efter detta blev Maria Magdalena djupt rörd och föll ner på Mina fötter, tackade Mig och blötte ner Mina fötter med sina tårar och torkade dem med sitt hår. Mina gamla lärljungar tyckte att detta uppträdande tog lite för lång tid och enligt deras uppfattning var det också något opassande och de muttrade inbördes.
[5] Jag lade emellertid märke till detta och sade till dem: "Varför blir ni irriterade på detta? Jag har redan varit länge med er. Ni har aldrig visat Mig sådan kärlek och Jag har inte heller krävt det av er. Men Jag säger er också nu: Varhelst Mitt evangelium kommer att predikas för folket så kommer denna Maria också att klart nämnas ty hon har visat Mig en stor ynnest av kärlek. Kom ihåg det också. Du, Maria, res dig nu upp och var förvissad om Min fulla kärlek och nåd."
[6] Då reste sig Maria upp och tackade Mig en gång till med sitt hjärta fullkomligt fyllt av kärlek. 
[7] Nu bad lärljungarna Mig och henne om förlåtelse för sin lilla otålighet.
[8] Jag sade: Lär er att bli mera tålmodiga med de svaga, så kommer ni genom detta i Mina ögon att visa mera kraft i edra själar, än när ni bara slåss och besegrar hjältar. 
[9] Men nu hade solen redan klättrat högt ovanför horisonten och frukosten är serverad. Vi kommer att inta den och sedan vandra härifrån till Bethania.  
[10] Därefter gick vi snabbt in i huset och åt frukost där också vår Maria anslöt sig. 
[11] Efter frukosten gjorde Lazarus upp räkningen och tog förtjänsten och de andra dyrbarheterna och värdesakerna med sig. Sju mulåsnor behövdes för att bära det, eftersom också de olika konverterade prästernas skatter, som Lazarus förvarade, innefattades. 
[12] Nikodemus, Josef av Arimathea och den gamle rabbinen anförtrodde sig själva åt Min nåd och kärlek, tackade för allting och vandrade tillsammans med trollkarlarna in till staden där de hade en del saker att stå i. Trollkarlarna gick emellertid till sitt sällskap, som ängsligt väntade på dem. De två romarna som bodde i Emmaus gick med de sju egyptierna till Emmaus varifrån de sistnämnda efter några dagar återvände till sitt land. Alla de andra som var där vandrade till Bethania med oss. 
[13] Här är det inte nödvändigt att mera i detalj nämna vilka andra som var närvarande, eftersom dessa redan nämnts några gånger under de skildrade händelserna på Oljeberget.  
[14] Maria Magdalena frågade Mig om också hon kunde följa med oss till Bethania och hon frågade Mig hur länge Jag skulle bli kvar i Bethania. 
[15] Jag sade: "Jag kommer att vila Mig där i tre dagar, ty Jag har arbetat mycket och efter mycket arbete skall man unna sig själv lite vila. Kom till oss i Bethania,  när du har sörjt för allting hemma."   
[16] Därefter vandrade Maria raka vägen hem för att där iordningställa allting till och med för några dagar eftersom hon avsåg att stanna med Mig under denna tid. 

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.