torsdag 26 mars 2015

14. Förstörelsen och återuppbyggnaden av templet

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 14; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

18. Judarna utmanade Jesus: "Visa oss dina maktbefogenheter att handla på detta sätt?"
Medan jag ännu talade med de modfällda lärjungarna, så kom några judar fram till mig och sade: "Du har nu utfört en mäktig handling. Människor och nötkreatur flydde från din hand som agnar i stormen, och ingen återvände för att samla ihop sina utspridda penningar. Vem är du och vilka maktbefogenheter (från kejsaren, menade de) kan du ge oss för din rätt att handla på detta sätt? Känner du inte till allvaret i de orubbliga lagarna, vilket kan förgöra dig på grund av detta? "

19. Jesus svarade: "Förstör detta tempel så kommer jag på den tredje dagen att låta det uppstå igen."
[2] Jag sade: "Om jag inte känt dem, men inte heller var rädd för dem, skulle jag inte har gjort det. Men ni kräver av mig en offentlig myndighet och jag berättar att jag inte har det. Men förstör detta tempel så kommer det på den tredje dagen det att uppstå igen, fulländat. "

20. Då sade judarna: "Det har tagit 46 år att bygga detta tempel, och du ensam kommer att låta det återuppstå på tre dagar?"
21. Men de visste inte att templet Han talade om var Hans kropp. 
[3] Detta bestämda yttrande från mig förvånade judarna och de visste inte riktigt vad de skulle säga. Efter en stund mindes en av dem att byggandet av templet hade tagit 46 år och sysselsatt många tusentals händer med permanent arbete. Så denna historiskt kunniga jude vänder sig till mig och säger: "Unge man, insåg du hur mycket strunt du just pratat? Titta, det behövdes hela 46 år för att bygga detta tempel och många tusen händer var fullt sysselsatta, och du vill göra detta helt ensam utan hjälp av andra? Oj, oj, oj, vilket yttrande du själv har kommit med, och detta till och med i templet, där man bör uttala sig extra förståndigt. 
[4] Din tidigare gärning har överraskat oss väldigt mycket och vi, som Jerusalems äldste, hade redan börjat diskutera varifrån din kraft kom för att utföra denna egentligen högst lovvärda handling, huruvida den var världslig eller profetisk, och därför förhörde vi dig också om det. Om du med kloka ord, som vi förstår, hade berättat för oss att du är en profet uppväckt av Gud och gjorde detta med Guds kraft, så skulle vi ha trott dig. Men tvärtemot vad vi alla förväntade gav du oss, i stället för kloka ord, ett obeskrivligt överdrivet, skrytsamt och dumt svar utan ett uns av sanning. Och nu betraktar vi dig som en person som kan ha lärt sig lite magi i någon hednisk skola och nu ville göra en uppvisning här i Davids stad, och som antingen är avlönad av Rom eller i hemlighet hyrd av fariséerna, prästerna och leviterna. Ty tack vare dina trollkonster har dessa idag skördat den bästa tempelskörden. Vi beklagar verkligen att ha tagit så fel i vår bedömning av dig."
[5] Till detta sade jag: "Också jag beklagar av hela mitt hjärta att jag tvingats inse att ni är så fruktansvärt blinda och döva. Ty de blinda ser ingenting och de döva och stumma uppfattar ingenting. Jag utför ett under inför edra ögon, som ingen före mig utfört och talar sanning helt igenom varpå ni anklagar mig för att antingen vara en dåraktig skrävlare med viss kunskap om hednisk magi, som vill visa upp sig här inför er eller en trollkarl avlönad av Rom eller föraktligt avlönad av tempelprästerna. Oj, vilken kränkande beskyllning. Titta, där borta finns en stor skara människor som har följt mig hit från Galliléen. De har insett vem jag är, även om ni hävdar att galliléerna är den sämsta sortens judar med minst tro. Men ändå kände dessa igen mig och följer mig. Hur kan ni då inte inse vem jag är."
[6] Judarna sade: "Vi ville inte erkänna dig och frågade därför ut dig, ty vi är varken blinda eller döva som du tror. Men du gav oss ett svar, som man med sitt sunda förnuft inte kan tolka annat än som vi öppet berättat för dig. Vi är människor som vill väl, och vore du en profet, varför misslyckas du då att kännas vid detta? Vi är rika och hedervärda medborgare i Jerusalem. Om du vore en sann profet, skulle det vara bra för dig att vara mitt ibland oss. Men du inser inte detta och är därför inte en profet, bara en trollkarl som vanhelgar templet mycket mer än de som tidigare drevs ut av dig."
[7] Jag sade: "Gå och diskutera detta med dem som har kommit med mig. De berättar för er vem jag är."
[8] Nu går judarna till lärjungarna och pratar med dem och dessa berättar för dem vad de hört om mig vid Jordanfloden, vittnet  Johannes och vad de har sett och upplevt vid min sida, men medger att de inte förstår vad jag hade sagt till judarna. 

22. Efter hans återuppståndelse erinrade sig hans lärjungar vad han hade sagt och de trodde på skriften och de ord som Jesus hade uttalat. 
[9] Ty de själva förstod det först efter min högst märkvärdiga återuppståndelse efter tre dagar och på samma gång också Skriften, som hade sagt detta om mig. 
[10] Efter att ha hört allt detta från lärjungarna, vände sig judarna åter till mig och sade: "Enligt allt det som vi nu har hört från dina mest uppriktiga anhängare skulle du uppenbarligen vara den Utlovade. Vittnet Johannes, som vi känner, talar kraftfullt för dig och så gör dina gärningar. Dina ord är dock raka motsatsen till 
alla de andra idéerna. Hur kan Messias vara en Gud i sina gärningar, men en dåre i sitt tal? Förklara detta för oss så skall vi alla acceptera och stödja dig på alla möjliga sätt."
[11] Jag säger: "Vad kan ni ge mig som ni inte först fått från min Fader, som är i himlen? Men om ni fick det, hur kan ni nu tala som om ni inte hade fått det? Vad vill ni ge mig som inte redan är mitt, ty jag och Fadern är inte två, utan ett. Jag säger eder: Ingenting är ert, utan att han vill det, allt annat är mitt. Ge mig er vilja med era hjärtans uppriktiga kärlek och tro att jag och Fadern är en och densamme, då kommer ni att ha givit mig allt jag kan be er om."
[12] Judarna sade: "Visa oss därför ett mirakel, så tror vi att du är den Utlovade. 
[13] Jag säger: "Varför vill ni ha ett tecken? Åh du onda släkte. 

Vet ni då inte att mirakler inte uppväcker någon, utan dömer honom? Men jag har inte kommit för att döma er, utan för att ni skall få evigt liv om ni tror på mig i edra hjärtan. Det kommer visserligen att ske många under, och några av dem kommer ni att få se. Men dessa kommer inte att ge er liv utan död under en lång tid."

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.