torsdag 26 mars 2015

2. Användningen av kraft för att utföra under

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 20; kap. 2; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]
[1] Jag sade: Helt säkert, men om någon av er kan känna en ännu större kraft inom sig, så kan han också använda den, åtminstone om detta vore rådligt vid ett speciellt tillfälle och plats, men aldrig av det skälet att visa upp allt han kan göra, utan bara om han av ett eller annat skäl i hemlighet kan uppnå något verkligt bra för människorna i närvaro av några få förnuftiga vittnen. Därför att Jag kan inte ge er bara kraften att bota människors kroppsliga sjukdomar, ty den som fått denna kraft i sin helhet - precis som ni nu - har med denna också fått kraften att utför en mängd andra saker. 
[2] Men han bör inte visa upp sig själv med detta inför världen, för att dessa skall förundras över honom och sedan också bestämt tro på allting, som han kommer att förkunna för dem. Utan den som innehar en sådan högre andlig kraft från Mig skall alltid vända sig till Mig med frågan: 'Herre, om det också är Din vilja att jag skall använda mig av den kraft som Du har givit mig, låt mig då få veta detta i mitt hjärta och förena Din allsmäktiga vilja med den kraft som Du barmhärtigt har givit mig. Men om det inte är Din vilja, så låt mig också få veta det enligt Din kärlek, visdom och barmhärtighet.' Då kommer Jag alltid att omedelbart besvara en sådan ödmjuk fråga med ja eller nej i hjärtat hos den som ställde denna fråga. Och Jag kommer också att tydligt visa honom skälet till varför ett under skall utföras eller utelämnas. Innehavaren av en sådan kraft som givits av Mig kan emellertid också utföra undret utan Mitt fulla godkännande, men det kommer inte att gagna honom och ännu mindre den för vilken han gjorde det. Och på grund av att den som i varje avseende helt och fullt vandrar och verkar tillsammans med Mig, kan ni också komma ihåg att hans gärningar alltid kommer att åtföljas av den äkta välsignelsen. 
[3] Men kom framför allt ihåg att Jag på Oljeberget har påpekat för er och alla lärljungarna, nämligen att ni, som förkunnar Mitt evangelium för folket, huvudsakligen bör verka genom ordets makt. Därför att en person som kommer till full bättring genom ordet är till större nytta för Mitt gudfruktiga rike än 1.000 människor som tvingas acceptera Min lära genom tecken och underverk. Därför att det rena ordet och dess ljus kommer att bestå i evighet medan tecknen kommer att försvinna och är av noll och intet värde för de efterkommande som inte bevittnade det. Det betyder att dessa saker bara tros blint som någonting extraordinärt som hände under historiens gång, men de erbjuder inte den troende någon full övertygelse om Min läras sanning och de frestar andra -  dagdrivare som alltid är starkt benägna att bedraga - alltför tidigt och alltför lätt att utföra falska tecken och underverk och genom detta för med sig åskådarna in i mörk vidskepelse. 
[4] Men det rena ordet är ett ljus som sådant och behöver inte tecken som ett vittne om sanningen i sig själv, eftersom det är det största tecknet av alla tecken och själv det största underverket av alla underverk. 
[5] Om Jag inte skulle ha gjort något annat än de mest fantastiska tecken i er närvaro, då skulle detta vara av lika liten nytta för er som magikernas och trollkarlarnas under, som de ofta utför för ert nöjes skull. Men ni kanske helt enkelt tror att Mina tecken är mer exceptionella än magikernas och trollkarlarnas, och ni kunde ha talat om det för ännu en tid. 
[6] Men det som tydligt givit er upplysning och också väckt er till liv var Mitt ord och inte de under av vilka Jag utfört så många inför edra ögon. Om jag skulle utföra ännu fler under inför er, så skulle ni verkligen återigen bli förbluffade över dem, men omedelbart därefter skulle ni fråga mig: 'Herre, hur kunde Du göra detta under och hur kom det sig till exempel att bröd och vin blev till genom Ditt ord och Din vilja? " Ja, då skulle Jag själv återigen använda Mig av ordet och, som Jag alltid har gjort för er, förklara undret på ett sådant sätt att ni med ert intellekt skulle förstå hur jag kunde utföra ett sådant under.
[7] Nåväl, när det återigen är ordet och inte undret som ger upplysning, då kan det rena rama ordet, som innehåller sanningen som sådan, också göra detta ensamt utan föregående under. Det är därför som huvudsaken och den viktigaste förutsättningen för liv bara kan hittas i ordet, och inte i undret. 
[8] Att utföra ett underverk - om en person har fått makten till det, precis som ni nu - kan bara få ett riktigt bra resultat inom Min ordning när en person, som kan utföra ett under, gör det hemlighet och av kärlek till förmån för sin nästa i Mitt namn. Men jag är den Ende som kan se detta oavsett hur hemligt det har gjorts, och jag kommer också att veta hur den skall belönas, som stillsamt utför under, på samma sätt som han har gjort undret i Mitt namn.
[9] När ni öppet inför ögonen på folket utför handpåläggning på en sjuk person, så att han blir bättre, då har ni gjort mer än tillräckligt för att vittna om sanningen i Mitt ord. Men ni kan i hemlighet, utan direkta vittnen, utföra det många gånger om dagen, och befria de fattiga och lidande människorna från deras nöd utan att låta någon av dem få veta vem som befriade honom från hans lidande. Jag säger eder: ett sådant helande betyder mera för mig än 100 synliga helanden inför hela världens ögon. Se därför till att nu använda den makt som har givits eder genom Mig, alltid i enlighet med den betydelse som Jag har visat er, så kommer Jag att veta hur Jag skall välsigna er för det. Har ni nu alla väl förstått detta? "
[10] Alla bestyrkte också detta tacksamt och tänkte nu djupsinnigt på alla de saker som de hade hört av Mig. 
[11] Men nu kom också kaptenen från Betlehem till Mig och sade: "Herre och Mästare. Jag är också romare, och jag tror fullt och fast på Dig och älskar Dig väldigt mycket. Du har nu givit något värdefullt till de där 10 romarna och Du har också sanningsenligt visat dem hur de alla måste använda det. Skulle Du inte också kunna visa samma vänlighet mot mig? Jag skulle minsann alltid använda det på rätt sätt.
Och speciellt mot fariséernas falska tungor skulle jag mycket väl kunna använda en sådan nådegåva, eftersom dessa människor får de förblindade människorna att tro att om det vore nödvändigt skulle de även kunna uppväcka de döda i gravarna till liv igen närhelst de vill och får tillåtelse att göra detta. Sådana ord är naturligtvis inget annat än intetsägande rök och ånga bakom vilken inte ens en enda sanning doldes. Om också jag skulle besitta en sådan hemlig inre kraft, skulle jag säkert veta vad jag också borde och skulle göra när det gäller dessa intetsägande gaphalsar. "
[12] Jag sade: "Detta vet Jag självklart på förhand, och det är just därför som jag inte ger dig sådan makt ännu, eftersom du ännu inte har den rätt mognaden för det. Nu har du emellertid också det rena ordet och du kan använda det. Och detta är - som jag nu tydligt har visat - mycket mer värdefullt än att utföra under. Använd därför först med framgång det som du har. Därefter kommer alla andra saker till dig att ges i tillägg."
[13] När kaptenen hörde detta från Mig, var han också nöjd med det och sade: "Det är sant och därför också bra. Herre, ske bara din vilja. "
[14] Jag sade: "Det, vän, är mer värdefullt än utförandet av 1000 underverk." 
[15] När Jag hade sagt det, hade det redan blivit ganska ljust, och 3 esséer kom från Jerusalem efter att någonstans ha hört att de kunde få information från Lazarus i Betania om var jag kanske uppehöll Mig.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.