torsdag 26 mars 2015

54. Om uppriktig Gudsfruktan

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 21; kap. 54; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Den skriftlärde sade: "Någonstans djupt i mitt hjärta har jag en känsla av att jag förstår det, men i mitt huvud är allting tilltrasslat nu, och jag inser att sådant bara kan förstås i hjärtat av själen och aldrig med hjärnornas förnuft. Men Moses uppmanade oss att frukta Gud och att alltid be till bara honom.  Behöver jag inte längre frukta och dyrka Dig såsom man föreskrivit ?"
[2] Jag sade: "Jo, jo, Moses bestämde det, och det var också bra. Men nu för tiden förstår sannerligen ingen längre vad det innebär 'att frukta Gud'. Och ni präster lärde till folket ut helt osanna och helt felaktiga föreställningar om fruktan för Gud, delvis på grund av att ni själva är förblindade men mest på grund av ert omättliga vinstbegär. Och de utsatta människorna, som fortfarande har lite tro på Gud, fruktar Honom därför som en ondskefull, ytterst obeveklig tyrann som saknar all form av kärlek och barmhärtighet. Och de ryggar tillbaka i rädsla för ordet och begreppet 'Gud' eftersom de i Honom nästan inte kan se någonting annat än evig vrede och evig hämnd.
[3] Men det står också skrivet att människorna bör dyrka Gud och älska honom över allt annat. Men hur kan en gudomlig varelse bli älskad och genom detta även verkligen bli dyrkad om människorna redan bävar mer inför Hans namn än inför döden? 
[4] Därför inser ni nu säkert vad för slags osanna och extremt felaktiga föreställningar ni har om att frukta Gud - och på grund av er även de andra människorna. 
[5] Vad betyder det egentligen 'att frukta Gud'? Att frukta Gud innebär: att älska Gud över allt som den eviga, högsta och renaste kärlek, och - eftersom Gud är den högsta sanningen - att förbliva i den gudomliga sanningen och inte hänge sig åt lögnen i en värld av materiellt egenintresse.
[6] Den, som är sannfärdig i allt, har den verkliga fruktan för Gud i sitt hjärta. Och den som har det kommer alltid att tillbe Gud på rätt sätt. Ty, på samma sätt som att ljuga är att mycket grovt vanhedra Gud, så är också den rena och levande sanningen ett kontinuerligt och det högsta förhärligandet och den sannaste dyrkan av Gud. Förstår du det nu?"
[7] Den skriftlärde sade: "Ja, Herre och Mästare, jag förstår det nu för mig själv, och jag inser helt säkert att det verkligen inte kan vara på något annat sätt, men det kommer inte vara så lätt att få andra människor att förstå sanningen, eftersom de redan fastnat alltför djupt i alla slags fel, och de tar lögnen för en sanning. Så finns också templet där med sina föreskrifter om vad och hur vi bör tala till folket. Och därför kommer det från och med nu att bli svårt att bli en bra lärare för folket. Men varje seger måste föregås av en strid. Du, Herren själv, har uppenbarat sanningen för oss, och du kommer också att stödja oss i vår kamp mot sanningens fiender. Vi ber Dig nu, och vi kommer alltid att be om detta, ty utan din hjälp som alltid är närvarande kommer vi inte att kunna göra någonting.
[8] Men nu är frågan hur vi ska tillbedja dig, för att du skall höra oss och hjälpa oss. Om vi nu, medan du är närvarande, skulle tillbedja dig om något gott, så skulle du också  snabbt och enkelt svara på vår bön, men vad kommer att hända när du inte personligen är närvarande som nu? Hur ska vi då be?"
[9] Jag sade: "Denna din fråga tycks fortfarande mycket fariséeisk. Om du aktivt tror på Mig, får du alltid vad du ber Fadern i Mig om i Mitt namn. Min personliga synliga närvaro är inte nödvändig för detta, ty i anden är jag närvarande överallt och jag ser och hör allt, och jag vet mycket exakt och tydligt allt - från det största till det minsta. 
[10] Så om du ber mig om något, i anden och i fullaste uppriktighet, så kommer Jag säkert också höra och svara dig, men en bön som det brukligt är hos er, nämligen med läpparna och i mystiska ord, kommer jag inte att besvara.
[11] Ty som skriftlärd vet du också vad Gud har sagt till folket genom en profets mun när denne vände sig till Honom angående den tidens kritiska villkor, för att Han skulle besvara deras böner: 'Jag känner dig och människorna som ärar och tillbeder Mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt borta från Mig.' Ty se, från och med nu så kommer den rena läpp-bönen heller aldrig att höras och minst av allt när det betalats för den. 
[12] Emellertid, den som är full av levande tro i sitt hjärta, och som kommer att be Mig om något som är gott, kommer också att få vad han har bett om.
[13] Och den som lever och handlar i Mitt namn i enlighet med Min lära, kommer att vara den som ber uppriktigt och oupphörligt, och det är därför som vad han än behöver alltid kommer att ges till honom."
[14] Den skriftlärde sade: "Herre och Mästare, Jag tackar Dig i mitt hjärta för din tröstande undervisning, och jag tror nu att den som kommer att be för något enligt din vilja, vilket du klart har utsagt nu, också kommer att få vad han bad om."

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.