torsdag 26 mars 2015

59. Vetenskapernas och teknikernas gradvisa rening.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 21; kap. 59; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Nu tänker ni naturligtvis för er själva: 'Det som kommer att vara möjligt för Mig vid denna tid, nämligen att rena vetenskapen, skulle Jag också kunna göra nu. Och genom detta skulle den sanna läran, förenad med den äkta vetenskapen och dess tekniska uppfinningar vidarebefordras till folket som hand i hand. Och då kommer de falska profeterna, som önskar uppträda än här och än där, säkerligen inte att kunna göra några affärer för att tillfredsställa sin själviskhet.'
[2] Men på detta säger Jag till er: det vore mycket bra om det kunde ske på detta sätt. Men det kommer ändå inte att ske så som ni påstod - med goda avsikter. Ty i så fall måsta Jag ta ifrån människan hennes fria vilja och med Min viljas allsmäktighet omvandla dessa till blott och bart maskiner. Och till vilken nytta skulle det var för deras själars liv och eviga frälsning ? 
[3] Förstår ni fortfarande inte att allt, som finns till på grund av Min viljas allsmäktighet, lyder under tvångets lag och i sig självt är dömt och dött? Jag har så ofta och i detalj redan många gånger förklarat detta för er och trots detta så återfaller ni ändå till ert gamla världsliga förnuft. 
[4] Ty se, om Jag nu ögonblickligen bland folket i denna tid skulle väcka tusen gånger tusen vetenskapsmän av alla de slag till insikt, och dessa skulle äga den sannaste kunskap om allting och också utvecklas helt igenom enligt denna kunskap, så skulle de förföljas av dagens människor ännu mera än ni, som snart kommer att sprida Min lära och förföljas av de mörka världsliga människorna på grund av Mitt namn. Därför att folkets kunskaper, vilka - som redan påpekats - i mer än 3/4 blandats med den djupaste vidskepelse och med vilka människorna tillägnar sig sina materiella fördelar, är mycket svårare att rena. 
[5] Jag har vid åtskilliga tillfällen noggrant, synligt och i detalj förklarat de olika företeelserna, det yttre skenet och händelserna för er, vilket Jag också gjort för andra människor, som har en god vilja och ett mottagligt hjärta. Inför era ögon och öron har Jag uppenbarat hela stjärnhimlen på sådant sätt att ni nu säkert förstår vad vår sol, månen, planeterna och de otaliga andra stjärnorna är för någonting och vilket som är deras särskiljande drag. Och Jag lät er besöka många av dem genom att öppna era inre andliga ögon. Och därför äger ni alla nu den sannaste kunskap om många företeelser. 
[6] Men försök bara undervisa de förblindade människorna om detta på det sätt som Jag har undervisat er och ni kommer alltför snart få känna på hur svårt det är att vänja folk av med sina gamla kunskaper och gåtfulla fördomar. 
[7] Dessutom finns det otaliga människor som fördummats av sina själviska präster och regenter på ett sådant sätt att de skulle anse en sådan kunskapsförklaring som ett oförlåtligt brott mot gudarna. Och de skulle allvarligt skada dem som förledde dem att begå ett brott emot gudarna. 
[8] För att med tiden åstadkomma ett fullständigt renande av kunskaperna och av dessa härledda tekniker, så måste Min lära först förkunnas för dem. Och de många avgudarna tillsammans med deras präster och tempel måste förstöras. 
[9] Så fort detta har hänt och mitt evangelium har förkunnats för folket - till och med genom många falska profeter - så kommer de också gradvis att kunna rena sina vetenskaper och tekniker. Och dessa kommer sedan bli en blixt som klart lyser upp allting som finns på jorden, från soluppgång till solnedgång. Med 'soluppgång' skall man förstå det andliga, med 'solnedgång' allt det som finns i naturen. 
[10] Om ni har förstått detta, fråga då inte igen om det eller det redan nu skulle vara möjligt."  

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.