onsdag 21 januari 2015

89. Herren går ensam till Olivbergets topp. Samtal mellan Gudomen och Människosonen Jesus.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 25; kap. 89; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Men jag lämnade huset och gick ensam upp på Olivberget varifrån man kan njuta av en vidsträckt utsikt över Jerusalem och hela omgivningen.
[2] Där skildes gudomen från mig och talade till Honom: "Titta, du kan framför dig här se staden för ditt lidande som börjar under de närmaste dagarna om du fritt tar oket på dig, som kommer att tjäna som frälsning för hela mänskligheten.
[3] I din jordiska kropp, skild från mig, är du en människa precis som alla andra. Du strävade efter att väcka Anden i dig som är fullheten av gudomen själv. Genom att offra din egen fria vilja låter du den Allsmäktiges vilja växa. Men nu det beror på din vilja som människa i dig själv om du vill ta på dig det sista och tyngsta arbetet. Därför frågar jag dig: vill du, som min son, uppgå i Fadern genom att uträtta allt som han befaller dig att göra? Eller vill du bara tillhöra denna mänsklighet och förbli endast av denna värld? 
[4] Du kan vara en världens härskare och förbli en världens Frälsare, men du kan också vara en vägvisare till mig som pekar mitt i Guds hjärta genom att helt uppgå i Mig och därmed bli en livets härskare i all evighet. Du kan vara en försvarare för mänskligheten, för de varelser som gick ut, skapade av min makt och som kommer tillbaka till Faderns hjärta. Men Du kan också vara en kärlekens försvarare som befaller visdomen att ändra sin rättvisa till barmhärtighet. Välj därför nu medan du framför dina ögon har det som kommer att hända med din kropp, huruvida du vill vandra på vägen alldeles invid mig eller vägen inom mig, ty nu har det sista beslutet kommit."
[5] Då talade Jesus, Människosonens, själ: "Fader, Din vilja är alltid min vilja och endast det du vill kommer att göras. Ty det som jorden kan ge mig har den bara kommit i besittning av genom Dig. Men jag vill vandra den rätta vägen och bara ta emot från din hand vad som kommer att hända med mig, och därför vill jag alltid lyda endast din vilja. "
[6] Då sade gudomen i Människosonens hjärta: "Ännu en gång kommer jag att fråga dig precis som idag, och då kommer det att ske, som du vill, om du fortfarande lämnar samma svar. Men titta nu på vad världen kommer att erbjuda dig. "
[7] Människosonen stannade nu på berget i stilla bön och gick sedan ner före soluppgången, till Lazarus hus, utan att någon märkte det.


Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  http://www.franky1.com/downloads.html]  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.