onsdag 26 juni 2019

Varje dag är Herrens dag.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 49; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]


[1] Säger översteprästen: ”Jag har fått ordning nu och Jag hoppas att detta 
också skall gälla för hela detta distrikt inom kort. Men tillåt mig bara ställa 
en annan fråga, och den lyder: skall vi fortfarande hedra berget och ditt 
gamla hus och hedra din sabbat där, eller ska vi resa ett nytt hus här för 
att träffas i Ditt namn? Om det senare är Din vilja så kanske du imorgon 
vill peka ut den lämpliga platsen som är mest tilltalande för dig, så skall 
vi sedan också göra allt för att tillgodose Din önskan om detta.”
[2] Jag sade: ”Min vän, det som är det rätta för dig och mänskligheten i stort 
har jag redan tillkännagivit för dig på berget idag.
[3] Men för att hålla fast vid samma krävs det varken det gamla huset på 
berget och ännu mindre ett nytt i staden, utan bara era troende hjärtan och 
en fast och god vilja.
[4] När jag kom hit igår och vilade Mig vid Jakobs brunn, och stötte på 
Irhael, frågade hon också när hon kände igen mig närmare om Gud skall 
dyrkas på Gerizim eller i Jerusalems tempel. Låt henne berätta vilket svar 
jag gav henne."
[5] Här vänder sig översteprästen till Irhael, och hon säger: "Herren talade 
till mig sålunda:
[6] ”Nu är den tid kommen då de sanna tillbedjarna varken skall tillbedja 
Gud på Gerizim eller i Jerusalems tempel. Ty Gud är en Ande, och de 
som tillber honom måste tillbe Honom i ande och i sanning.” Så talade 
Herren, du är en överstepräst och bör veta vad som måste göras från och 
med nu.
[7] Min åsikt är att eftersom Herren har skänkt oss alla så mycket nåd
och låtit sig inhysas i detta hus, vilket inte är mitt utan Hans och skall 
förbli så, så borde det här huset bli ett minnesvärt sådant för evigt, och 
vi vill alltid samlas i det i Hans namn och hedra sabbaten till Hans ära."
[8] Översteprästen säger: "Ja, ja, du har helt rätt, om bara vi alla vore 
troende, men viss omtanke måste också ges till de svaga. Dessa skulle 
förolämpas ännu mer."
[9] Jag sade: "Irhael har rätt. Den som är förolämpad - nåja, låt honom bli
förolämpad och klättra på sitt berg. Så fort han inte längre hittar något där, 
kommer han att börja tänka på något bättre.
[10] Bygg inte bönehus för Mig i framtiden, utan gästhus och tillflyktsorter 
för de fattiga, som inte kan betala dig.
[11] I kärleken till dina stackars bröder och systrar kommer ni att vara 
Min sanna tillbedjare. Och i sådana bönehus kommer jag att ofta vara 
hos er, utan att ni nödvändigtvis blir medveten om det. Men i templen 
byggda för att tillbedja mig med läpparna, så som det har varit tills
nu, kommer jag från och med nu inte att vistas mera än att människans 
intellekt skulle bo i hennes lilla tå.
[12] Om ni, trots detta, måste uppväcka era hjärtan mot Mig och med äkta
ödmjukhet beträda ett upphöjt tempel - flytta då ut till Min skapelses
tempel så kommer solen, månen och alla stjärnorna och havet, bergen och 
träden och luftens fåglar liksom också fisken i vattnet och fältens otaliga 
blommor att tillkännage Min prakt för er.
[13] Säg, är inte trädet mer härligt än all glans hos Jerusalems tempel? Ett 
träd är ett rent verk av Gud, det har sitt liv och frambringar närande frukt. 
Men vad frambringar templet? Jag säger eder: ingenting annat än arrogans, 
ilska, avund, den mest skamlösa svartsjuka och härsklystnad, därför att 
det inte är Guds, utan människans fåfänga verk. 
[14] Sannerligen, sannerligen säger Jag till er alla: Den, som hedrar, älskar och
tillbedjer Mig genom att göra gott mot sina bröder och systrar i Mitt namn,
kommer att få sin eviga belöning i himlen. Men den, som från och med nu
hedrar mig med alla slags ceremonier i ett tempel, som byggts särskilt för 
detta, kommer också att få sin tillfälliga belöning från templet. Men när hon
efter sitt kötts död kommer till Mig och säger: "Herre, Herre, ha 
barmhärtighet med mig, din tjänare", då skall jag säga till honom: "Jag 
känner inte dig, gå därför ifrån Mig och sök din belöning hos honom 
som du tjänade." Av denna anledning borde inte ni heller från och med 
nu ha något mera att göra med något tempel.
[15] Men i detta nuvarande hus bör ni alltid samlas i hågkomst om Mig, 
oavsett om det är sabbat eller någon annan dag, eftersom varje dag är 
Herrens och inte bara sabbaten, på vilka ni i framtiden kan göra gott så
som på vilken annan dag som helst.

Översättning från engelska av mig.


[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.