onsdag 26 juni 2019

Strålande löfte för sanna efterföljare.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 48; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]


[1] Men endast några vid bordet var medvetna om att bli betjänade av
änglar, med mat från himlen. De trodde på fullt allvar att jag hade sådana 
tjänare som en del av Mitt följe, och hade köpt dessa för pengar i Mindre 
Asien. Men de kunde inte förstå sig på deras stora gladlynthet, vänlighet och 
höga bildning, eftersom sådana slavar normalt hade sura miner och tog del 
av sin tjänst slaviskt och som maskiner, och rent allmänt kan det inte bli 
tal om någon utbildning eller filantropi hos dessa. Kortfattat så var 
gästerna mycket roade och översteprästen, som gradvis hade börjat 
inse att dessa många tjänare var övernaturliga varelser, kände sig stadigt 
mera obekväm, eftersom han kände sig generad för människorna, som även 
om de uppförde sig väl, enligt hans åsikt roade sig något lösaktigt med 
dessa härliga uppassare.
[2] Men det som gjorde honom förlägen mest av allt var att de skyndade 
sig hem utan tro, trots alla tecken från den vida öppna himlen. Han talade 
med stor förskräckelse: "Min Herre och min Gud. Vad skall någonsin kunna 
omvända sådana människor någonsin om sådana tecken är fruktlösa? Du 
Själv, åh Herre, och de många änglarna från den öppna Himlen kunde inte 
omvända denna ras; vad skall jag, min arma stackare, göra med dem? Skulle 
de inte spotta mig i ansiktet om jag vågade undervisa dem om dig?
[3] Jag sade: "Har inte du också ett stort antal troende omkring dig? Gör 
dem till dina hjälpare så skall din uppgift bli lätt. Ty om en människa skall 
lyfta en viss vikt men saknar tillräcklig styrka, så anlitar han någon som 
hjälper honom. Om det inte räcker med bara en så anlitar han en andra 
och en tredje och kommer på så sätt att kunna bemästra bördan. 
När antalet troende väl är lika, och här lite fler än de som inte tror, 
då blir arbetet enkelt.
[4] Det är tämligen annorlunda på platser där det inte finns några troende 
alls. Där gör man verkligen ett försök, så att ingen en gång skall kunna
ursäkta sig med: Jag har aldrig hört ett ord om detta.
[5] Om man hittar en troende, stannar man hos honom och uppenbarar
Guds nåds rike för honom. Men om inte ens någon tar emot Ordet, går 
man vidare, men borstar också av sig dammet från ett sådant ställe från 
fötterna, därför att en sådan plats är då ovärdig någon annan nåd än 
den som också förlänas åkrarnas och skogens djur. Här får du då dina 
riktlinjer för din framtida inställning till alla de icke-troende.
[6] Men jag uppmanar dig också att själv vara stark i din tro, annars 
kommer du att uppnå mycket lite för Mitt rike. Låt inte dig själv avledas 
av alla slags nyheter du kommer att få höra om Mig från Jerusalem om ett 
par år. Därför att där kommer jag att överlämnas till myndigheterna, och 
dessa skall döda denna Min kropp, men den kommer Jag att återuppliva 
igen på den tredje dagen och därefter förbli hos er till världens slut. 
Därför att den avfödan i Jerusalem skall tro endast när de är övertygade
om att det inte finns något sätt att döda Mig.
[7] Och då kommer det också att hända att hårdnackade människor på 
olika platser på jorden kommer att fysiskt döda de som sprider 
evangeliet. Men just en sådan död skall då göra de förra troende, när de 
förstår att de som lever ett andligt liv utifrån Mitt Ord inte kan dödas. 
Ty dessa dödade ska sporadiskt återvända till sina elever och undervisa 
dem om dem Mina vägar.
[8] Men när det gäller de hårdhjärtade, världsliga människorna som 
antingen inte har någon tro eller har någon men ändå inte handlar i enlighet 
med vad tron lär ut, så kommer varken Jag eller Mina lärjungar att till
fullo avlägsna deras hjärtans mörka tvivel. Men när deras kötts slut kommer 
över dem, så kommer de att få smaka på sin trolöshets ondska och 
följderna av att inte hålla sig till Min lära genom gärningar, till och med medan de som tror på Mig genom gärningar varken kommer att få känna på eller smaka på döden.
[9] Ty när jag öppnar köttets dörr för dessa, skall de stiga ut ur sitt kött som 
fångar från sina celler när deras herres mildhet gjort dem fria.
[10] Bli därför inte förvirrad när du kommer att få höra den ena eller
andra saken om Mig. Därför att den som rättar sig efter tron och är orubbad 
i tro och kärlek till slutet, såsom jag undervisar och har undervisat och skall 
lära ut om och om igen, skall uppnå salighet i himlens eviga rike, som du nu 
ser öppet ovanför dig, med Mina änglar uppstigande och nedstigande.'

Översättning från engelska av mig.


[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.