onsdag 26 juni 2019

​Helandet av en spetälsk.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 46; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

ÅTER TILL SYKAR. 


[1] Som redan tidigare nämnts var vi faktiskt inte på toppen av berget, 
utan längre ner vid den första stigningen på grund av det större utrymmet 
där vilket var lämpligt för den stora folkmassan som hade följt Mig från 
staden, bland vilka det fanns många gamla och redan ganska svaga människor som i den betydande hettan under dagen knappast skulle ha nått toppen av berget. Men vi var ändå ganska högt upp och nedstigningen var bara långsam eftersom skymningen gjorde det svårt att se stigen för vissa 
människor med svag syn.
[2] När vi sålunda långsamt och försiktigt kom ned från berget till slätmark 
låg en man, som var täckt med fula sår, vid vägkanten. Han kom snabbt upp
på fötterna, kom till Mig och sade med sorgsen röst: "Herre, om det bara vore 
din vilja, så kunde du göra mig ren. "Och jag sträckte ut min hand över 
honom och sade:” Så det är min vilja att du ska bli ren." På ett ögonblick var 
den sjuka mannen renad från sin spetälska. Alla svullnader, sårskorpor och 
fjäll hade plötsligt försvunnit. Eftersom det hade varit ett särskilt allvarligt 
fall av spetälska, som var utom hjälp från någon läkare, blev alla människor ganska förvånade när de såg hur denne man plötsligt blev så ren från sin spetälska.
[3] Nu avsåg den renade mannen att prisa Mig högt, men jag varnade honom 
på allvar och säger: "Jag uppmanar dig att du för tillfället inte får berätta 
detta för någon, förutom för översteprästen. Gå till honom; han går bakom 
oss med Mina lärjungar. När han kommer att ha fått bekräftat att du är 
renad, gå då hem och offra på altaret så som Moses har föreskrivit.
[4] Den renade mannen gjorde omedelbart vad jag bad honom om. 
Översteprästen blev också mycket förvånad och sade: "Om en läkare hade 
sagt till mig: "Se, jag kommer att bota den här mannen," skulle jag bara ha
skrattat och sagt: "Åh, din dåre, gå till Eufrat och försök att ösa ur den. Varje 
hink som dras upp kommer att ersättas med ett hundra tusen. Men det 
borde fortfarande vara lättare för dig att tömma Eufrat än att återställa 
hälsan för den här mannen, vars kött redan har börjat sönderfalla. "Och 
den man, som vi nu har känt igen som Messias, lyckades göra detta med 
ett enda ord. I själva verket är det tillräckligt för oss. Han är definitivt 
Kristus. Vi behöver inte några ytterligare bevis.
[5] Sannerligen om någon i dag skulle be mig om en skjorta, skulle jag inte 
bara lägga till rocken, utan alla mina kläder. För detta pris är jag
sannerligen villig att ge bort allting ända in på skjortan, och jag förstår nu
att Hans lära är en rent gudomlig sådan. Ja, Han själv är som om Jehova 
nu kroppsligen vore hos oss. Vad mer kunde vi önska oss? Jag kommer 
att vara en budbärare hela natten för att tillkännage hans närvaro på alla 
gator och gränder.”
[6] Efter dessa ord springer han till Mig, det vill säga alldeles invid brunnen,
faller till mina fötter och säger: 'Herre, stanna bara ett ögonblick så att jag
kan dyrka dig, ty du är inte endast Kristus, en Guds Son, utan Gud 
själv klädd i köttet tillsammans med oss. '
[7] Jag sade: ”Min vän, låt det passera. Jag har redan visat dig hur man skall
bedja. Så bed tysthet, det är tillräckligt. Gör inte alltför mycket idag och 
som ett resultat kanske inte tillräckligt i morgon. Det skall var lagom 
mycket av allting. Om du lägger till rocken till skjortan, så är detta
helt tillräckligt för att göra den fattige till din mycket goda vän för alltid, 
men om du, då han bara ber om en skjorta, skulle ge honom alla dina kläder, 
skulle detta göra honom förlägen och han kommer att tro att du antingen 
vill förbrylla honom eller att du har förlorat förståndet. Och tänk efter, 
ingenting gott skulle kunna ha uppnåtts på detta sätt.
[8] Men om någon ber dig om en shekel och du ger honom två eller 
kanske tre, så kommer du att göra låntagarens hjärta glatt och ditt 
eget väldigt lyckligt. Om du emellertid ger ett tusen siklar till någon
som kom till dig för att låna endast en, så kommer han att bli ängslig
och tänka: "Vad betyder detta? Jag bad honom om en shekel och han
vill ge mig allt han äger? Tror han att jag är omättlig, vill han skämma 
ut mig eller har han kanske blivit psykiskt sjuk?"
Och sannerligen säger Jag, en sådan man kommer inte att bli till fördel
för ditt hjärta, och inte heller kommer en sådan attityd från din sida 
att bli till fördel för hans hjärta. Därför, gör bara lagom mycket när det 
gäller allting. Och detta är fullt tillräckligt."
[9] Denna instruktion har tillfredsställt översteprästen helt och fullt och han
talar till sig själv: "Ja, ja, Han har rätt i allt. Om man gör precis som han sade,
så är det helt i sin ordning; vad som ligger under eller över detta är antingen 
dåligt eller dumt. Ty om jag idag gav bort allt och det kanske imorgon kom
en ännu fattigare man till min dörr, vad kunde jag då ge honom? Så ledsen
detta skulle göra mig, för jag skulle inte längre kunna hjälpa en ännu 
fattigare människa.
[10] Herren har så absolut rätt om allting och vet hur man ska se till att det 
bästa måttet tillämpas överallt. Därför, all ära, lovprisning och lovord skall 
ges till Honom ensam och den djupaste vördnad från alla hjärtan.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.