fredag 31 augusti 2018

Om äkta tillbedjan av Gud i ande och sanning

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 27; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

17. Kvinnan svarade: "Jag har ingen man.” Jesus säger till henne: "Du har rätt när du säger att du inte har någon man."

[1] Kvinnan svarar ganska kvickt på det: "Jag har ingen man", varpå jag säger till henne med ett leende: "Det var kort, bra och korrekt. Nu har du verkligen talat
sanningen.

18. "Du har haft 5 män, och mannen som du lever med nu är inte din man, du berättade sanningen för mig där (hur det är med dig)."

[2] För se, min kära (kvinna), du har redan haft 5 män och eftersom din natur inte kunde förlika sig med deras, insjuknade de snart och dog. Ty ingen kunde leva mer än ett år med dig. Du bär på en skadlig parasit i din kropp och din parasit dödar snart den som sover med dig. Mannen du är tillsammans med nu är inte din make, utan bara din älskare vilket leder till hans och din undergång. Ja, ja, du har verkligen berättade sanningen för Mig."

19. Kvinnan säger till honom: "Herre, jag kan nu se att du är en profet."

[3] Nu blir kvinnan bestört, men vill inte anförtro sig och säger efter en stund: ”Min herre, jag förstår att ni är en profet. Eftersom ni vet så mycket, kanske ni också vet vad som kan hjälpa mig?

20. "Våra fäder hava tillbett på detta berg (Gerizim), men Ni judar säga att det tempel där Gud ska dyrkas är i Jerusalem, (vad är det som gäller inför Gud?)"

[4] Jag är medveten om att när det gäller sådant så kan endast Gud hjälpa, men hur och var skall han dyrkas? Våra fäder säger att Gud måste dyrkas på berget Gerissim där redan de första patriarkerna dyrkade honom. Men ni säger att Jerusalem är den rätta platsen för att dyrka Gud. Eftersom ni uppenbarligen är en Guds profet, säg mig var man egentligen ska dyrka Gud så att det har någon verkan. Ty se, jag är fortfarande ung och folk säger att jag är mycket vacker. Det skulle vara fruktansvärt om min parasit skulle förtära mig medan jag fortfarande lever. Åh vilken fattig, olycklig kvinna jag är."

21. Säger Jesus: "Tro mig, kvinna, den tid kommer (och är redan här) när du varken kommer att tillbe Gud Fadern på detta berg eller i Jerusalem."

[5] Jag sade: "Kvinna, jag känner till din fattigdom, ditt elände och din sjuka kropp, och jag känner också ditt hjärta som egentligen inte är det bästa, men inte heller alltför dåligt. Som du förstår är det skälet till att jag nu talar med dig. Hos dem där hjärtat fortfarande är relativt gott, finns det all möjlighet till hjälp. Men du har helt fel i det att du är osäker på var Gud ska dyrkas värdigt och effektivt.
[6] Tro mig när jag säger er: den tiden kommer och är allaredan här när du varken tillbedjer Fadern på berget eller i Jerusalem ".

[7] Nu blir kvinnan uppskrämd och säger: "Ve mig, ve hela nationen! Vad kommer då att hända med oss? Då måste vi ha syndat något fruktansvärt, precis som judarna? Men varför sände inte Jehova oss en profet denna gång för att varna oss?
Även om ni har kommit till oss som en sann profet, vad är det för mening med det nu om ni säger: I framtiden kommer Gud varken att tillbes på berget eller i Jerusalem? Betyder inte detta så mycket som - som jag kunde uttyda från ert plötsligt mycket allvarliga ansikte - Gud kommer att överge sitt folk helt och ta säte i en annan nation? Var på jorden kan detta vara? Åh säg mig, så att jag kan bege mig dit för att tillbe Gud Fader som en sann ångerfull, och be honom att hjälpa mig, en stackars kvinna, och att inte överge mitt folk helt. '
[8] På detta svarar Jag: ”Lyssna nu noga på mig, så att du förstår vad jag säger. Varför är du full av tvivel och rädsla? Tror du att Gud är lika trolös när det gäller att hålla sina löften som människor är mot varandra?

22. "Du vet inte vad ni dyrkar, men vi vet vad vi dyrkar för frälsningen kommer fortfarande från judarna."

[9] Ni bestiger berget där för att dyrka, men vet inte vad eller vem ni tillbedjer. Detsamma gäller dem som ber i Jerusalem. De rusar till templet och de jämrar sig fruktansvärt, men inte heller de vet vad de gör eller vad de dyrkar.
[10] Icke desto mindre, såsom Gud har förkunnat genom profeternas mun, frälsningen kommer inte från dig, men från judarna. Bara läs den tredje versen i det andra kapitlet av profeten Jesaja, så kommer du att hitta den. "
[11] Kvinnan säger: "Jo, jag vet att det står det skrivet att lagen skummar som fradga från Sion, eftersom det också förvaras där i förbundsarken. Men varför säger ni då: Varken på berget eller i Jerusalem?"

23. "Men tiden närmar sig, den är faktiskt redan här (inför dina ögon), när de som tillbedjer på rätt sätt skall tillbedja Fadern i ande och sanning, ty Fadern vill bli dyrkad av människor på detta sätt."

[12] Jag sade: "Du har fortfarande inte förstått mig. Du måste förstå att Gud Fadern från evighet varken är ett berg eller ett tempel eller Förbundsarken och således inte uppehålla sig vid berget eller i templet eller i Förbundsarken. Därför sade jag till dig: Tiden närmar sig, och är faktiskt redan här inför dina ögon, då sanna tillbedjare (som du kan se dem vila under träden här i stort antal, av vilka du redan träffat några i staden på väg att köpa mat) kommer att tillbedja Gud Fadern i ande och sanning. Ty från och med nu vill Fadern vill bli dyrkad av människor på detta sätt. "

24. "Ty Gud är en ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning."

[13] "För se, Gud är en ande och de som tillber honom tillber bara i ande och sanning.
[14] Och för detta behövs varken ett berg eller något tempel, utan bara ett så kärleksfullt, ödmjukt och rent hjärta som möjligt. Om hjärtat är vad det är tänkt att vara, nämligen ett kärl för Guds kärlek, ett kärl fyllt av saktmod och ödmjukhet, då rymmer ett sådant hjärta hela sanningen. Och där det finns sanning, där finns det ljus och frihet, för sanningens ljus befriar varje hjärta. När hjärtat är befriat, är också hela människan befriad.

[15] Därför är den som älskar Gud med ett sådant hjärta en sann dyrkare av Gud Fadern och Fadern kommer alltid att uppfylla hans bön. Han kommer bara att se till en människas hjärta och inte bry sig om platsen där han ber, som är ganska oviktigt, vare sig det sker på berget eller i Jerusalem, ty jorden tillhör Gud överallt. Jag tror att du bör ha förstått mig nu."

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.