fredag 31 augusti 2018

Den äkta Sabbaten

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 30; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

31. "Under tiden uppmanade lärjungarna honom:" Rabbi, ta något att äta."

[1] Medan den stora folkmassan från staden satte iväg mot brunnen, uppmanade mina lärjungar mig att ta något att äta förväg, för de visste att så fort människor kom till Mig, så åt Jag inte. Och de älskade mig och fruktade att jag kunde bli försvagad och sjuk. Även om de visste att jag var Kristus, betraktas de fortfarande Min kropp som svag och bräcklig, varför de uppmanade mig att äta.

32. Men han sade: "Jag har mat att äta som ni inte vet någonting om.”

[2] Men jag ser på dem med kärleksfullt allvar och säger: "Min kära vänner, Jag har nu mat att äta som ni inte vet någonting om. "

33. "På detta sade lärjungarna till varandra (och frågade varandra): "Har någon redan kommit till honom med något att äta?"

[3] Lärjungarna såg på varandra och frågade: "Har då någon redan kommit med mat till honom från någonstans? Vilken slags mat skulle det vara? Har han redan ätit upp den? Ingenting kan ses någonstans förutom den fortfarande ganska fulla krukan. Kanske har han förvandlat vatten till vin? "

34. Jesus säger till dem: ("Åh gör inte sådana dåraktiga gissningar.) Tills jag har avslutat Hans verk gäller det mat och dryck för mig enligt dennes vilja, som har sänt mig. "

[4]  Jag säger till dem: "Åh, gör inte sådana dåraktiga gissningar om vad Jag har eller inte har ätit. Ni har redan ofta sett att när jag är med eder blir jag aldrig serverad separat. Jag talar nu inte om någon mat för kroppen, utan om en mycket högre och värdigare andlig spis som består i att jag gör Hans vilja, som har sänt mig för att avsluta hans stora verk. Och han som har sänt Mig är Fadern, som ni påstår är er Gud, även om ni inte har lärt känna honom ännu. Men jag känner Honom och därför  utför Jag Hans Ord, och det är min verkliga spis som ni inte känner. Jag säger er: inte bara bröd, utan varje god gärning eller verk är också spis, men inte för kroppen, utan i ännu högre grad för anden.'

35. ”Säger man inte: ’Fyra månader till, och sedan kommer skörden.’ Men se, jag säger eder: Lyft edra ögon och ser er runt på fältet: det har redan vitnat till skörd".

[5] Många av er har fält hemma, och ni säger själva: "Ytterligare 4 månader och tiden är inne för en full skörd. Då måste vi bege oss hem och samla in skörden "Men jag säger eder: det är bättre att lyfta blicken. Redan nu är alla fält vita och mogna för skörd. Jag menar dock inte fälten i naturen, utan de stora fält som är hela världen, där människorna är det mogna vete som måste samlas in i Guds lador.

36. "Och skördemannen lyfter sin lön och samlar in en gröda för evigt liv, så att såningsmannen och skördemannen kan glädja sig tillsammans."

[6] Och som ni förstår, denna insamling är äkta arbete och detta arbete äkta mat som jag liksom ni kommer att få äta i överflöd. Den som är en sann skördeman på detta fält samlar in den sanna grödan till evigt liv, så att vid slutet av skörden både såningsmannen och skördemannen kan glädjas tillsammans.

37. ”Ty här är ordspråket sant. Den ena sår och den andra skördar"

[7] För efter skörden kommer både såningsmannen liksom skördeman att äta av en och samma frukt och av ett och samma livets bröd. Då kommer det gamla talesättet att besannas helt: Den ena sår och den andra skördar, men båda kommer lika mycket att leva på sitt arbete och äta en och samma mat.
[8] Titta på den stora skaran som har kommit till oss från staden för att se det Förlovade i Mig och som ni kan se, fler kommer hela tiden. Ty se, alla dessa är redan fullt mogna veteax som borde ha skördats för länge sedan. Jag säger er med stor glädje: skörden är dryg, men det finns fortfarande för få arbetare. Be därför ägaren att skicka fler arbetare att skörda hans egen gröda."

38. "Jag har sänt eder att skörda en gröda som ni inte har sått. Andra sådde och ni har nu kommit in för att skörda deras hårda slit. "

[9] Jag har tagit Mig an er och därmed redan skickat ut er i anden att skörda vad ni inte har sått, för andra har sått och ni har nu kommit in för skörden av deras möda, för vilket ni bör anse er extremt lyckligt lottade. Den som sår befinner sig fortfarande långt ifrån skörden, men den som skär skördar också och har redan det nya livets bröd framför sig. Så var nu nitiska skördemän, för era ansträngningar ger mer lycka än såningsmannens."
[10] De flesta av lärjungarna förstod denna undervisning och började omedelbart att predika Min Lära om kärleken till Gud och kärleken till nästan för samariterna. Också att jag verkligen var Kristus.
[11] Men några som i sitt hjärtas förståelse fortfarande var ganska trögtänkta kom till mig och frågade mig i hemlighet: "Herre, var kan vi få skäror? Dessutom är det Sabbat idag.'
[12] Varpå Jag svarade, ”Bad jag er att skörda de naturliga kornfält som ligger framför oss? Åh ni dåraktiga män, hur länge måste jag stå ut med er? Förstår ni fortfarande ingenting? Så lyssna och ta till er detta:
[13] Mitt Ord om Guds rike, som först finns i edra egna hjärtan och därifrån passerar genom edra munnar till edra medmänniskors och bröders öron och in i deras hjärtan, är den andliga skördande skära som jag ger er för att samla in folket, edra bröder, till Guds rike, som är den värld där man får den sanna uppfattningen om Gud och det eviga livet i Gud. 
[14] Det är faktiskt sabbat idag, men sabbaten är dåraktig och vettlös som ert hjärta, och ni tänker på sabbaten därför att i era hjärtan ser ni fortfarande mycket ut som sabbaten. Men eftersom jag också är herre över sabbaten, säger  jag eder:
[15] Om ni vill vara och förbli mina sanna lärjungar, så befria era hjärtan från sabbaten så fort som möjligt. För oss är varje dag en dag av arbete, när sabbatens Herre arbetar skall inte hans tjänare vara sysslolösa.
[16] Måste inte solen gå upp och ner på sabbaten precis som på varje arbetsdag? Om solens och sabbatens Herre slutade arbeta på sabbaten, skulle ni då vara nöjda med en kolsvart sabbat? Försök förstå hur dåraktiga ni fortfarande är. Så börja nu göra vad jag och även edra bröder gör, så kommer ni att fira en verkligt levande Sabbath om tilltalar mig. "

[17] Efter dessa ord gick också de svagare lärjungarna till samariterna, som redan i stora skaror hade kommit till mig från staden, och lärde dem vad de själva hade förstått om mig.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.