lördag 30 maj 2015

44. Symboliska ögon, armar och fötter

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 44; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Översteprästen, som högst uppmärksamt har lyssnat på detta tal , säger: "Allt är nu i sin ordning och jag tror att jag förstår allt detta ganska väl. Det finns bara en sak till som jag vill ta upp: Mästaren talar faktiskt bara om att riva ut det högra ögat och skära av den högra handen. Endast i min sökiver har jag också lagt till fötterna. Men se, nu har du också för mig förklarat om kapningen på fötterna precis såsom du gjorde om ögat och handen, vilket endast Herren talade om, så vitt jag vet. Du sa att det fanns överensstämmelse endast i Herrens Ord som talar till människans själ. Hur kan det då komma sig att du fann överensstämmelse också i mitt tillägg?
[2] Nathanael säger: "Du har fel. Herren talade också om den högra foten, men han antydde för de skriftlärda att utelämna det om foten eftersom de som har riktat sin inre syn mot himlen och har aktiverat sin vilja till kärlek - vilket motsvarar vänster arm som hjärtats hand - i enlighet med Guds vilja efter att ha blivit av med höger arm eller höger hand, med vilket underförstås den rent världsliga drivkraften, inte längre behöver befria sig från den högra foten. När väl ögat befinner sig i rätt ljus och handen, eller snarare viljan, handlar korrekt, så sker där framstegen in i det eviga livets regioner automatiskt eller höger fot,
som betecknar världsliga framsteg, är redan automatiskt avskild och man behöver inte längre någon särskild ansträngning.
[3] Ni samariter kunde lika gärna börja med foten, för även om er syn nu riktas mot det gudomliga och edra händer är inbegripna i rättfärdiga gärningar, så är er fot eller er iver för framsteg inriktad mot världen. Ni förväntar er av Messias
något helt annat än vad ni borde förvänta er av honom, enligt alla profeters förutsägelser. Och det är, andligt sett, er högra fot som ni borde avskilja, så att
ni kan börja anträda den rätta vägen till Guds rike. Det är endast på grund av er som Herren också talade om högerfoten, men inte fick det nedtecknat eftersom de framtida anhängarna av Herrens lära mycket väl kommer att veta var och vari Messias rike är och består och vad som måste göras för att inträda däri. Är
det något annat du vill fråga om?"
[4] Översteprästen säger: "Nu är allt klart för mig så långt jag kan begripa. Men trots att jag nu förstår det, måste jag tillägga att din undervisning, såsom den är given, är en sträng lära som är svår att förstå och du kommer att upptäcka att många tar anstöt av den.
[5] Inte för att jag vill vara en dålig profet för dig, men jag kan berätta för dig att
med de arroganta judarna kommer du inte att uppnå vad du har uppnått med oss, trots vår dumhet i många stycken. Vi tror på dig nu, även om det fortfarande känns som i en dröm. Framträdande judar, kommer dock inte att tro på dig på detta sätt. De kommer att be dig om att utföra under och kan i slutet även komma att förfölja dig på grund av undren. Vi bad dig inte om under, men du gjorde dem ändå frivilligt.
[6] Vi tror inte på dig på grund av undren, som delvis också kunde utförts av människor, utan enbart på grund av undervisningen, eftersom den
nu har förklarats för oss. Därför bör du stanna hos oss, ty bland de stolta judarna och grekerna du kommer att ha ringa framgång."

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.