lördag 5 september 2015

Herrens samtal med Nikodemus. Själens rening genom ödmjukhet.

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 1; kap. 18; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Under den sista men enda natten på min vistelse i närheten av Jerusalem kom en viss Nikodemus till mig, också han på natten eftersom han var en person med hög rang i Jerusalem. Han var inte bara en farisé - som vad gäller hans ämbete, höga rang och rykte var ungefär jämförbar med vad en kardinal i Rom nu står för - utan han var också en mycket rik medborgare i Jerusalem och chef för det Judiska Rådet i denna stad. Han var borgmästare över hela staden, och hade utsetts för detta ämbete av Rom.

2. Han kom till Jesus om natten och sade till honom: "Mästare, vi vet att Ni är en lärare (profet) sänd av Gud. Ingen skulle kunna utföra dessa edra underverk såvida inte Gud vore med honom. "

[2] Denne, som Jerusalems överhuvud för kommunala frågor, kom personligen till mig om natten och sade: "Mästare, förlåt mig för att jag kommer till Er så sent på natten och stör Er i Er vila, men när Jag hörde att Ni kommer att ge Er av härifrån redan i morgon, så ville jag visa min vördnad för Er, eftersom jag och flera av mina kolleger, efter att ha observerat Edra gärningar, nu är övertygad om att Ni har kommit till oss som en sann profet sänd av Gud. Ty ingen kan utföra de underverk som Ni gjort, om inte Jehova vore med honom. Eftersom Ni uppenbarligen är en profet och måste se hur dåligt vi uppför oss, fastän Guds rike har utlovats oss av Edra föregångare, så skulle jag önska att Ni berättade för mig när detta kommer och om det kommer, vad som kommer att krävas för att man skall komma in i det?"

3. Jesus svarade och sade: ”Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Om en människa inte har blivit född på nytt så kan hon inte skåda Guds rike."

[3] Mitt svar på Nikodemus fråga var ungefär lika kort som citerats i versen, nämligen: ’Sannerligen, sannerligen säger jag eder: om en människa inte har blivit född på nytt, så kan hon inte skåda Guds Rike och ännu mindre komma in i det’, vilket betyder: ”Om ni inte uppväcker er ande på det sätt som Min lära och gärningar visar er, så kan ni inte ens känna igen det gudomliga livet i Mitt ord, för att inte tala om att tränga in i dess livgivande djup."
[4] Att den annars så uppriktige Nikodemus - såsom visas i det följande - inte förstod mina ord och omgående kunde styrka dem som sanna, nämligen att Mitt Ords gudomliga liv inte kan förstås på avstånd såvida inte ens ande är klarvaken, framgår klart och tydligt av nästa vers enligt vilken Nikodemus, som är ganska förvirrad av Mina ord, frågar mig:

4. Nikodemus säger till honom: "Hur kan en människa födas på nytt när han är gammal? Kan han komma in i sin moders sköte en andra gång och födas?"

[5] "Men kära Mästare, vilken märklig sak Ni har sagt? Hur är det möjligt för en människa att bli född på nytt? Kan en man som har vuxit sig lång, gammal och stel komma in i sin moders sköte genom den trånga lilla öppningen och sedan födas en andra gång? Detta käre Mästare, är helt omöjligt. Antingen vet Ni inte något om det kommande Guds rike, åtminstone inte det rätta. Eller så vet Ni, men vill inte berätta för mig, av rädsla för att jag kanske låter gripa Er och kasta Er i fängelse. Åh, var inte rädd för det, ty jag har ännu aldrig låtit någon berövas på sin frihet, förutom en mördare eller dålig tjuv. Ni är en stor välgörare för de stackars människorna och har botat nästan alla sjuka i Jerusalem på ett mirakulöst sätt genom Guds kraft inom Er. Hur skulle jag då kunna bruka våld mot Er?
[6] Tro mig, käre Mästare, jag tar det förväntade Guds rike på största allvar. Berätta därför på ett sätt som jag kan förstå, om Ni känner till några detaljer om det. Förklara himmelska ting med himmelska ord och jordiska ting med jordiska ord i väl begripliga bilder, annars blir Er information till mindre nytta för mig än de gamla egyptiska hieroglyferna vilka jag inte kan läsa, och än mindre förstå. Jag vet bara från mina beräkningar att Guds rike redan måste vara här. Men än så länge vet jag inte var det finns och hur man kan komma in i och tas emot i det. Jag skulle vilja att Ni för mig besvarar denna fråga tydligt och klart, så att jag kan förstå."

5. Jesus svarade: ”Sannerligen säger jag eder: ingen kan komma in i Guds rike utan att födas ur vatten och ande ".

[7] På denna upprepade fråga jag gav Nikodemus exakt samma svar som framgår av den ovan citerade femte versen. Den skiljer sig från den tidigare endast genom att det här anges av vad man faktiskt måste återfödas för att komma in i Guds rike, nämligen av vatten och ande vilket betyder att säga så mycket som:
[8] Själen måste rengöras med ödmjukhetens och självförnekelsens vatten (ty vatten är den äldsta symbolen för ödmjukhet, allt kan göras med det, det tjänar i allt och söker alltid för sig själv de lägsta platserna på jorden, i det att det flyr höjderna) och först därefter med sanningens Ande, som en oren själ aldrig någonsin kan begripa. En oren själ är som natten, medan sanningen är en sol full av ljus, vilket medför att det blir dag överallt runt den.
[9] Därför har den, som upptar sanningen i sin själ som är renad genom ödmjukhet och verkligen erkänner denna som sådan, frigjorts i anden genom denna sanning. Denna andens frihet, eller andens inträde till en sådan frihet, är då också själva inträdet till Guds rike.
[10] Men jag gav inte Nikodemus en sådan förklaring, eftersom han i den  upplevelsesfär som han befann sig, skulle ha förstått det ännu mindre än den korta, beslöjade själva grundregeln. Därför frågade han mig igen hur detta skulle förstås.

6. ”Ur köttet kan bara komma kött. Det är anden som ger upphov till ande."

[11] Men jag svarade som det står skrivet i den ovan citerade sjätte versen, nämligen: ”Ni ska inte alls vara förvånad över att jag talar till er på detta sätt, ty se, vad som kommer från köttet blir återigen kött, alltså död materia eller ett yttre hölje för livet, medan det som kommer från anden också blir ande eller evigt liv och sanning i sig själv."
[12] Men Nikodemus kan fortfarande inte förstå detta. Han rycker på axlarna och blir alltmer förvånad, inte så mycket för sakens skull, utan för det faktum att han, som högst vis farisé och bevandrad i alla Skrifter inte är istånd att förstå innebörden av Mina ord. Ty han värderade sin egen visdom högt och hade blivit befordrad till chefsämbetet för Det Judiska Rådet på grund av sin stora visdom.
[13] Därför blev han desto mer förvånad över att han nu i mig oväntat hade funnit en mästare, som erbjöd honom mycket märkliga visdomsnötter att knäcka. Eftersom han tyckte att det här låg helt över hans nivå så frågade han mig än en gång: ”Nå - hur skall detta förstås nu igen? Kan en ande bli gravid och föda någon av sitt eget slag?
[14] Säger Jag till honom: "Jag har redan sagt att du inte ska bli så förvånad när jag säger: Ni måste alla födas på nytt.
[15] Ty se, vinden blåser vart den vill. Ni hör dess ljud, men ni vet fortfarande inte varifrån den ursprungligen kommer. Det är samma sak med alla som kommer från anden och talar till er. Ni ser och hör honom, men eftersom han talar till er på sitt andliga sätt förstår ni det inte, inte heller förstår ni varifrån han fick det eller vad han faktiskt säger och menar. Men eftersom ni är en ärlig visdomens man, kommer det att ges till er i sinom tid så att ni kan greppa och förstå sådana saker. "

9. Nikodemus svarade: "Mästare, hur är detta möjligt?"

[16] Nikodemus skakar nu tveksamt på huvudet och säger efter en stund: "Då skulle jag vilja höra från er hur detta är möjligt. För vad jag vet och förstår, det vet jag och förstår som en köttslig varelse. När min kropp väl har tagits ifrån mig, så kommer jag knappast att kunna greppa och förstå någonting längre. Hur åh, hur blir jag som kött en andlig varelse, och hur kommer sedan en annan ande att absorbera min ande och detta att födas på nytt? Hur, åh hur kan detta alls bli möjligt?'

10. Jesus svarade och sade till honom: "Du, som en Israels mästare, vet inte det?"

[17] Säger Jag till honom: "Vad? Ni är en klok mästare i Israel och kan inte förstå detta? Men om ni, som en mästare på Skriften, inte kan förstå detta, vad skall det då bliva av de många andra som knappt vet någonting från Skriften att det en gång funnits en Abraham, Isak och Jakob?
[18] Sannerligen, tro mig. Vi, vilket är jag och mina lärjungar, som har kommit från anden, pratar inte här med er rent andligt, utan helt naturligt, och förmedlar till er i naturliga jordiska bilder vad vi vet och har sett som andliga varelser, och ändå kan ingen av er begripa och förstå det.
[19] Om ni redan nu är oförmögen att förstå en sådan enkel sak i begripliga ord, när jag talar med er på det jordiska sättet om andliga ting, som därmed blir som vore de jordiska ting, så skulle jag vilja veta hur er tro skulle reagera om jag talade med er om himmelska ting på ett rent himmelskt sätt.
[20] Jag säger er: bara anden som är ande i och ur sig själv vet vad som utgör anden och vad liv är. Men köttet är bara en yttre bark som är omedveten om anden, undantaget att anden avslöjar sig för höljet, barken. Er ande domineras och täcks fortfarande för mycket av köttet och är därför inte medveten om sig själv.  Men den tiden kommer då er ande, som jag redan berättat, blir fri. Då kommer ni att förstå och gå med på vårt vittnesbörd."
[21] Säger Nikodemus: "Kära Mästare, du visaste av de visa. Åh, berätta klart och tydligt när åh när denna så ivrigt efterlängtade tid kommer.'
[22] Därefter svarade Jag och sade: "Min vän, ni är inte ännu tillräckligt mogen för att jag skall kunna berätta för er om tid, dag och timme. Titta, när det nya vinet ännu inte har jäst färdigt förblir det grumligt, och om ni häller det i en kristallkopp och hålla koppen mot solen, så kommer dess mäktiga ljus inte att kunna tränga igenom grumligheten hos det nya vinet. Det är samma sak också med människan. Inte förrän hon har jäst färdigt och genom denna jäsningsprocess gjort sig av med all inre orenhet, så kan ljuset från himlen tränga igenom hennes väsen. Men jag skall berätta någonting. Om ni förstår, så kommer ni att veta tiden. Så lyssna. "

Översättning från engelska av mig.


[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.